söndag 31 januari 2016

Huntingdon & Houghton (8.6)


Dagen efter vår Londonbedrift kändes det inte som att vi behövde särskilt mycket äventyr. Daniel jobbade, och tillsammans med Emma och Olga började vi stillsamt med en promenad till en lekpark/sportplan i närheten. Jätterolig park! Där fanns utegym och en massa lekredskap som var roliga både för barn och vuxna. Jag inbillar mig att jag skulle träna massor under sommarhalvåret om jag hade en sån här park runt hörnet... (eller så inte, men det kan vi ju inte veta..?)


På eftermiddagen var vi i alla fall redo för en utflykt till grannbyn, Houghton, där det finns en gammal kvarn som fungerar som museum nuförtiden. Att själva byn är charmig var bara på plus!


(Paus för beundran av stenhus och klätterrosor.)





Inne i kvarnen gick det inte att ha med barnvagn, men Emma erbjöd sig att stanna utanför med de två sovande småbarnen så gick vi andra in en sväng. Det var riktigt roligt! (För den som är svag för hembygdsmuseer.) Förutom att det var hyfsat informativt fanns det dessutom ganska mycket barnen kunde testa handgripligen.



När vi kom ut igen hade vi tänkt oss picknick - otur bara att det regnade... Visst, vi hade picknick i alla fall, men den var lite fuktigare än vi hade tänkt oss!

Förresten, det är kanske dags för en presentation av våra vänner i England? Emma bodde jag tillsammans med i tre år när vi studerade i Åbo. Den bästa kämppis man kan tänka sig! Sedermera gifte hon sig med göteborgaren Daniel och de flyttade så småningom till England. Jag hälsade på dem helt snabbt efter min kurs i London våren 2013 också, men sedan dess har de hunnit köpa hus och få en dotter som är nästan exakt lika gammal som Josef - det skiljer mindre än en vecka på dem!


Bakom kvarnen finns ett kanalsystem med en sluss som vi passade på att titta på också. Mysigt med svanar (med ungar!), båtar och hängande träd...


(Och en geocache!)


Dagens underhållning var att vi faktiskt fick se slussen in action! Det verkade lite bökigt att ta sig igenom... att åka båt däromkring är nog ingenting för den otålige!



Eftersom vi inte rymdes i bilen samtidigt (och småbarnen kunde inte heller åka samtidigt pga bara ett babyskydd) erbjöd jag mig att stanna kvar en stund med Josef. Vi passade på att gå runt lite och spana på hus i mysiga Houghton, köpa frimärken i den minimala bybutiken och lyssna på lite gubbskvaller utanför. Sedan passade det alldeles utmärkt att inte göra så mycket mer än att hänga resten av kvällen hemma hos Emma och Daniel!


3 kommentarer:

victoria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Houghton får bli ett nytt utflyktsmål ser jag. Huntingdon susar jag förbi med tåg norrut då och då men aldrig något som stannar där.

MSH sa...

Houghton var mysigt! Och vilken trevlig blogg du har förresten - där kommer jag säkert att sitta och drömma mig över till UK ibland. :)