söndag 7 juli 2013

Svårt att säga hejdå till Åbo, bara (30.6)


Planen var egentligen att vi skulle köra vidare mot Helsingfors på söndagsmorgonen. Det hade utlovats regn (och i Helsingfors dessutom åska) så vi tänkte oss att kanske ägna dagen åt att titta på fiskar på Sealife som ingen av oss varit till förut. Men. Söndagen kom och vi trivdes så bra med livet just där vi var att det inte alls lockade att lämna Åbo. Dessutom strålade solen och jag blev mer och mer övertygad om att det var dags att återse Åbo slott istället för att kuska iväg någonstans. Min familj var inte alls svårövertalad, så efter lite rastning av rastlösa barn på en skolgård i närheten av lägenheten + tidig lunch cyklade vi iväg till slottet.


Fullträff! Det blev en riktigt, riktigt bra dag på slottet. När jag bodde i Åbo var jag dit ett par gånger med folk (t.ex. mamma) som hälsade på, men nu är det många år sedan jag varit dit. Roligt att komma tillbaka, det är en plats jag alltid tyckt om! Dessutom hade det hänt saker; det har kommit till nya utställningar (har för mig att en utställning var riktigt splitterny), interiörer från olika perioder och ett rum där barnen får klä ut sig i medeltida kläder.


Arvid är i en så rolig ålder, för han är så vetgirig! Han funderar och ställer frågor som vi får kämpa lite för att besvara - miniatyrerna älskade han som vanligt, och i samband med det började vi fundera på istiden. Och så talade vi om medeltiden och stenåldern och när bilarna riktigt uppfanns. Slottet passade honom alldeles utmärkt - Edvin trivdes också, men han hängde mest bara med och passade på att testa akustiken i de olika rummen med lite sång.



Summa summarum är det en dag att spara i minnet för alla de dagar när mina barn inte uppför sig exemplariskt, för det gjorde de faktiskt den här dagen. Vi hade så roligt tillsammans! Efter slottet och en ganska oinspirerad måltid (piroger i brödrosten igen) var det då oundvikligen dags att packa ihop och vinka adjö till min snälla kusin Sandra som inte alls hade klagat över vårt högljudda sällskap hela helgen.


På väg till Helsingfors gjorde vi en avstickare till Esbo (Suurpelto) och Angry Birds-lekparken. Det är en vanlig öppen lekpark och innehåller nu i stort sett vad en lekpark brukar innehålla, men jag förstår faktiskt tjusningen. Det finns bland annat en jättestor klätterställning med mängder av skojiga vägar upp och ner, och allt vaktas av stora fåglar och grisar. Omgivningen var ganska trist (nybyggda, halvbyggda och obyggda höghus) men barnen hade roligt och vi hade säkert kunnat vara där i timtal. Tyvärr var det inte långt kvar till läggdags och vi hade fortfarande en lägenhet att hitta fram till, så efter en timme fick vi så lov att tvinga med oss två väldigt motvilliga barn till bilen. Jag skulle kanske inte göra mig något stort besvär för att åka hit (det finns ändå många roliga lekparker), men om man ändå är ute och rör på sig är det definitivt ett stopp som uppskattas av barnen!


Inga kommentarer: