onsdag 17 juli 2013

Böcker man äger

På tal om saker man äger - detta är de pocketböcker (enbart pocket!) som jag har i min bokhylla men inte läst. 37 är på svenska, 26 på engelska. Jag avstår från att räkna ut summan av det och hur många månaders läsning det motsvarar. Det är ju helt sjukt! Till mitt försvar ska jag säga att så gott som alla svenska olästa är loppisfynd, bokbytarbordsfynd eller mammas avlagda. Bland de engelska finns lite fler nyköp. Skåden och begrunden!


varför? Jag har en ödmjuk teori. Jag köper sällan nya böcker, utan fyndar oftast billigt och begagnat - om jag ser en bok för 50 cent som verkar intressant och kanske vill läsa nån gång köper jag den. Var hamnar den? Hyllan. För betydligt oftare förirrar jag mig nämligen till biblioteket, och där lånar jag sånt jag vill läsa nu. Det brukar bli en del. Och när jag läst dem klart blir det sällan att jag går och ser vad jag har i min egen hylla, utan jag fortsätter med bibbahögen. Så lite mer kallhjärtad rationalitet på loppis kanske skulle vara något för mig...

(Om jag köper en ny bok brukar det ju oftast vara en jag vill läsa genast, så då hamnar den inte i den här högen. Undantagen är en del präktigheter som jag i ett förvirrat ögonblick tyckt att jag borde ha, även om jag fattar att jag kanske inte kommer att läsa dem... Gilgamesheposet och den litteraturteoretiska klassikern Mimesis, till exempel.)

Hur som helst blir jag mer och mer övertygad om bibliotekens förträfflighet - det känns så fantastiskt befriande att lämna tillbaka en tung och stor bokhög när man läst den! (Eller insett att man inte hinner den här gången heller.) Läst, reflekterat - bortstädat! Äga böcker är egentligen mest jobbigt, och det är få böcker jag vill läsa om och om igen. Fördelen är förstås att man har böcker att låna ut, och det gör jag gärna! Dessutom ser det förstås hemtrevligt ut...

Vad kör ni med? Låna eller äga, eller en salig blandning?

Ja, jag försöker alltså organisera lite inför flytten. Går sådär halvbra. Räkna olästa böcker kanske inte kan anses vara rationell och effektiv flyttförberedelse? Eller vad sägs om "läsa 37 + 26 böcker för att avgöra om de ska gå vidare till loppis eller flytta med oss"? Försvarlig flyttförberedelse eller inte..?

Inga kommentarer: