torsdag 20 september 2012

Artsy fartsy

Får man säga så här utan att låta pretentiös? Så här: Jag sitter i detta nu och surfar på art prints och suckar och föreställer mig hur fulla mina väggar kunde vara om jag hade obegränsat med pengar att lägga på konst. (Och då talar jag ju inte om väggmålningar och marmorstatyer, utan helt enkelt relativt billiga tryck - men dock.) Det finns så begåvade människor. Och precis som det finns bilder som bara sköljer förbi mig finns det också bilder som går rakt in i mig. Som gör mig glad, som gör mig inspirerad, som gör mig nyfiken. Eller frågande och störd.

Det påminner mig om att jag hade tänkt tipsa om realityprogrammet "Work of Art" som kom i somras på SVT. Men det är så dags nu, en månad eller två efter att det slutat. Det var bra i alla fall, så nu fick jag det sagt. Upplägget lite som Master Chef, America's Next Top Model och alla de andra - men med ett gäng oetablerade konstnärer som kämpade om en egen utställning på Prestigefyllt Museum. Vi satt som hypnotiserade varje gång!

(Inte vågar jag klippaklistra in några bilder heller, av respekt för konstnärernas rättigheter och allt sånt.)

Inga kommentarer: