fredag 23 juli 2010

Stockholmsgodis #3

Nu är mina Stockholmsgodisar inte överhuvudtaget rangordnade, men om jag var tvungen att välja en absolut sommarfavorit i Stockholm skulle det utan tvekan bli Parkteatern. Varje sommar bjuder Stockholms stadsteater på gratis teater i olika former runtom i Stockholm, för det mesta på vackra, sköna ställen - till exempel som på bilden: Galärparken på Djurgården. Det är också tack vare Parkteatern som jag kommit mig till platser som Vinterviken, Vällingby och Farsta. Somrarna vi bodde i Stockholm försökte vi se det mesta som gavs och det första jag kollar upp när vi planerar in en Stockholmsvisit är Parkteaterns schema. I år lyckades vi pricka in föreställningen Mr Tourette - Unplugged av och med Pelle Sandstrak. I underbar kvällssol på underbara Djurgården kan tilläggas...

Jag hade egentligen inte hunnit läsa om föreställningen på förhand, och mitt första intryck av Mr Tourette var stand up - men när Sandstrak berättade om sitt liv med Tourettes syndrom fastnade skrattet i halsen många gånger. Och samtidigt som han på ett hejdlöst roligt sätt berättade om sin hejdlöst tragiska bakgrund kastade han fram tankeställare efter tankeställare. Hur ser jag på människor som inte uppför sig som förväntat? Varför blir jag rädd för dem? Hur normal ska man vara? Hur normal är jag själv egentligen? Så även om konkurrensen är hård kan det här vara en av de bästa parkföreställningarna - hittills. Föreställningen bygger för övrigt på hans bok Mr Tourette och jag, som jag nog ska leta fram på biblioteket mycket snart.

Inga kommentarer: