tisdag 17 december 2019

Jullistan

Nu är det bara slutspurten kvar! Två vanliga skoldagar + en julfest och sedan ett hett efterlängtat lov! Sitter egentligen och rättar min sista provhög 2019, men eftersom jag börjar bli mer än lovligt trött på den sysslan tänkte jag prokrastinera en smula. Hittade en jullista på Marias memoarer som jag tycker passar bra så här exakt en vecka (!!) före julafton!

Jul-Edvin för många år sedan. Jag är samtidigt fascinerad av hur liten han var då och hur stor han är nu.

Vilka är de första fem orden du kommer att tänka på när du hör ordet ”jul”?
Familj, julgran, spänning, lugn och julevangeliet.
Fortsätt meningen ”ingen jul utan…."
Se föregående fråga! Men framför allt familjen, både min lilla och min stora!
Viktigaste saken på julbordet? 
Nu är jag ingen stor vän av julmat - de kokade plommonen var i princip det enda jag åt på julbordet när jag var liten... nuförtiden kan jag uppskatta det mesta på bordet, men ris á la Malta kanske ändå får hedersplatsen.
Ris á la Malta i Norrfjärden den där enda gången jag firat jul utomlands.
Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands? 
En gång har jag firat jul utomlands, men då var det ändå så "hemma" det går... Det var när våra två äldsta var små och vi och svärföräldrarna firade jul i Norrfjärden hemma hos Ylva och Anders. På den tiden var vi alltså sex vuxna på två barn och firade hela julen under samma tak, så jag har nog varken förr eller senare varit med om en så fridfull jul! I nuläget skulle det nog inte vara ett alternativ, det är för viktigt för barnen att fira julafton vid mommo och moffas och sedan sova över där med alla kusiner. Men om jag ändå var tvungen att fira jul utomlands skulle det nog vara på ett snöigt ställe tillsammans med storfamiljen. Jag har inget behov av att fira jul på varmare breddgrader - resa till mer spännande ställen kan man göra under resten av året.
Om du firar jul utomlands, vilken destination skulle du välja? 
Tja, kanske det skulle bli att ta med hela storfamiljen till Arjeplog för att fira en insnöad jul i Vuoggatjålme? Eller en favorit i repris med Ylva och Anders i Norrfjärden, även om det stora lugnet kanske inte infinner sig på samma sätt numera när vi är fem vuxna på fem barn...
Vilket är ditt bästa julmusiktips?
Har upptäckt att Robbie Williams har gett ut ett julalbum i år, I like! Inte minst pampiga Merry X-mas everybody med gästspel av Jamie Cullum. What's not to like? Annars tar jag gärna emot nya tips, känner att min julrepertoar börjar bli lite uttjatad!


Hur förbereder du dig inför julen?
Alltid lite mindre än jag hade velat... Jag älskar tanken på att skrubba hela huset rent; julbaka och julpyssla och julrimma och baka lussekatter. I praktiken är det mer frågan om att jobba häcken av mig in i det sista och sedan försöka hinna med det mest nödvändiga under de dagar som är kvar till julhelgen. I år kommer Ylva och Anders till Finland på lördag kväll, så tanken är att det som är ogjort 22.12 får förbli ogjort fram till mellandagarna och så tjuvstartar vi julchillandet istället. Vi får se hur det funkar, men vi hoppas på det!

Men måste väl ändå tillägga att vi har fått fram julgardiner, julbelysning och till och med en minigran i salongen, så värst illa ställt är det faktiskt ändå inte!
Den bästa julfilmen?
Nu kommer jag inte på någon riktigt bra faktiskt... tipsa mig! Vad ska man se julen 2019?
Brukar du köpa en julkalender av något slag till dig själv? 
Nej, det räcker med barnens! Däremot älskar jag att läsa min gamla, nötta kapitelbok "Den första julen" för Arvid och Edvin. Den bästa adventskalendern! 
När är det okej att börja julpynta tycker du? 
När andan faller på! Själv brukar jag plocka fram lite smått till lillajul och sedan öka på lite vartefter. Tro, hopp och kärlek åker upp i mitten av december och granen kommer in max ett par dagar före julafton!


När får julen åka ut igen?
Tomtarna får gå i ide när jullovet tar slut, men i övrigt har jag inte bråttom. Får spunk av folk som pyntar sig galna under advent för att sedan slänga ut rubbet på annan dag jul och ta in rosa tulpaner istället. Tagga ner lite! Jag är ju långsam med det mesta och det passar mig bra att pynta sent och sedan njuta av det i lugn och ro efter julen. Tjugondag Knut är väl en tumregel, men i ärlighetens namn brukar vi nog behålla granen så länge den behåller barren... ifjol eldade vi upp den först i månadsskiftet januari/februari! Vi plockade bara bort det juligaste pyntet och så behöll vi den som en extra mysig krukväxt. Älskar att ha skog inne i huset!

1 kommentar:

Marias Memoarer sa...

Vad roligt att du också ville göra listan, och tack för länk <3