tisdag 12 februari 2019

Första bildregnet från Galway

First things first: 
Till det här inlägget bör du nog leta upp Ed Sheeran's Galway girl och ha som soundtrack! 


"bohemian cool and traditional culture on the edge of the Wild Atlantic Way"
eller
"one of Ireland's most enjoyable destinations"

Så kan man beskriva Galway. Dagsutflykten till Galway var en av programpunkterna som fick mig att fnissa av förtjusning när jag läste dagordningen för vårt möte på Irland någon vecka före resan. Jag har ju hört om Galway, men hade inte förväntat mig att få tillfälle att åka dit. Är glad att det blev så!


Vi började på Galway City Museum med en guidad tur. I ärlighetens namn blev det kanske lite väl många guidade museer/guidade turer den dagen eftersom vi inlett med Turlough house och sedan fortsatte med en guidad walking tour i Galway... men helt ok, jag gillar ju sånt. Det som jag främst tog med mig från museet var faktiskt det guiden berättade när vi stod i ett fönster med utsikt över stadsdelen Claddagh, som ursprungligen var en fiskeby strax utanför stadsmurarna, på andra sidan River Corrib. Claddagh fungerade länge som ett helt avskilt samhälle med täta sociala nätverk, en irisktalande befolkning och egna, utpräglade traditioner - de hade till och med en egen kung under 1800-talet, när Irland ju egentligen var under brittiskt styre. Nuförtiden har Claddagh blivit en del av Galway. (Intressant läsning här.)


Sedan in mot stan! Med mer tid (och somrigare väder kanske) tror jag Galway skulle vara en stad man kunde gå runt och bara titta hur länge som helst. Det finns mysiga detaljer överallt - till exempel som Lynch's Castle här nedanför - Galways enda sekulära byggnad från medeltiden, som vanvördigt nog bebos av en Costa Coffee nuförtiden...


Gågatan, Shop street, var vindlande, trång och i våra ögon packad med folk och gatumusikanter till och med en grå torsdagseftermiddag i november. Jag tror faktiskt det kan vara en bra idé att undvika centrum av Galway i juli och augusti - jag kan bara tänka mig hur hysterisk trängseln kan bli då... Så grå novembertorsdag kanske är att rekommendera trots allt!





Vi delade på oss och sökte upp lunch - det var verkligen ingen brist på matställen där! Jag och min kollega Juuso följde i hälarna på ungerska Édit och Peter, som hade siktet inställt på att hitta irländsk chowder, alltså soppa med fisk och skaldjur. Bra val! Vi åt och gillade väldigt många "soup of the day" under veckan på Irland, men den här var något av det godaste på hela resan - krämig, mustig och rykande varm. 





Sedan var det dags att möta upp nästa guide för en walking tour med start vid universitetet. Vädret hade hunnit bli ganska ruggigt vid det här laget, men jag tyckte ändå det verkade vara ett mysigt universitetsområde. Intressant guide dessutom, bra berättare! 



Hehe, så jag i en grupp... sackar efter för att jag ska titta lite här och titta lite där och fota lite... och stanna för att ta en selfie. Något tillkämpat leende, vilket nog beror på att gruppen hade hunnit en bra bit längre fram och jag tyckte det skulle vara en aning jobbigt att tappa bort dem... så på med ett leende, snabb selfie och sedan jogga ikapp! Hah!


Känns lite som att jag har på mig min irländska stickamössa på varenda bild från den där resan? Har iofs fortsatt att använda den här hemma hela vintern, så känner mig riktigt vilse nu när jag råkade glömma den i Esse efter ett 40-årskalas i lördags... Vilken tur att jag också köpte ett stickat pannband som jag får ty mig till istället!


Vi vek också in i en riktigt vacker kyrka, Galway Cathedral som faktiskt färdigställdes först på 60-talet. Tidigare fanns det ett fängelse på platsen - en rätt fin symbolik, kan jag tycka.


Sedan gick vi tillbaka in mot centrum och därmed passar det att avsluta det här första inlägget från Galway. Nu är det nämligen dags att köra iväg till veckans pilatespass, som för tillfället är den enda träningsform jag utövar regelbundet och därför inte bör missas...

Vi återkommer till "City of Tribes"!


Inga kommentarer: