torsdag 14 februari 2019

Dagens-listan

Jag kan tycka det är sorgligt att blogglistor verkar vara lite passé. Bästa sättet att blogga just for fun, ju! Så jag googlade fram en. Varsågod:


Dagens humör: 
Riktigt bra, tack!

Dagens mående:
Också det riktigt bra. Tidigare i vintras kände jag mig ganska risig ett tag, stressad och sliten med galet spända muskler och en mage som protesterade mot min långa antibiotikakur. Nu är allt bättre om än inte på topp, och så småningom försöker jag komma in i en ny "ta hand om min egen kropp"-rutin. Idag var jag snäll mot mig själv genom att smita ut på på en kort, men svettig skogspromenad bakom husknuten medan Mattus lagade kvällsmat. (Den var alltså betydligt svettigare än jag förväntade mig eftersom det har kommit så mycket snö på sistone!)

Dagens borde:
Inte dagens, men denna + nästa veckas borde är definitivt att planera framåt för nästa period, som börjar efter sportlovet! Jag kommer att byta till en betydligt tyngre läsordning och har försökt få mig själv att bädda lite för att periodstarten ska bli så snäll som möjligt. Hittills har det inte gått jättebra.

Dagens frisyr:
Håret hänger och slänger som det brukar. Men nytvättat och relativt nyfriserat, så det får duga!

Dagens klädsel: 
Ovanligt snygg, om jag får säga det själv! Vändagen till ära har jag min stickade klänning från Jumperfabriken, den som nästan var för dyr för att köpa i Piteå i somras trots att den var på halva priset. Köpte den till sist som förtida födelsedagspresent till mig själv och tycker det känns kul att ha åtminstone ett plagg som är lite mer kvalitet än resten av min garderob!

Dagens planer:
Med tanke på att det inte är så mycket kvar av dagen är det bara 1) avsluta detta inlägg, 2) läsa Fågeltämjaren för Arvid och Edvin och 3) dricka te och se färdigt filmen The Walk tillsammans med Mattus. (Rekommenderar varmt filmen, trailer här!) Inte klokt att jag knappt alls har haft något i jobbväg som måste göras efter att jag kom hem vid fyratiden, det känns som semester!


Dagens materiella vill ha: 
Byråar, skåp och lådor. Eftersom vi flyttade ifrån en hel del väggfast förvaring (bland annat våra fina hallgarderober som vi skaffade för bara ett år sedan!) så lider vi viss brist på skåp och lådor. Till exempel förvarar vi fortfarande största delen av våra handdukar i sopsäckarna vi slängde ner dem i när vi flyttade... Så småningom kommer vi att ha ärende att köra norrut och då måste det nog bli ett stopp på Ikea!

Dagens fundering:
Mitt ambivalenta förhållande till flygskammandet som har svept in över internätet som en stormvind. Å ena sidan är det fint att diskutera hur vi förhåller oss till problemet, å andra sidan blir jag illa berörd av hur mycket personliga påhopp det kommer till. För när det kommer till kritan tror jag att det är politiska beslut snarare än individuella val som blir avgörande. Jag säger inte att individuella val inte är viktiga, men kanske mer som ett sätt att positionera sig än som något verkligt avgörande. Det är strukturer och förutsättningar som måste förändras! Och samtidigt blir jag obekväm av att jag själv måste se mig i spegeln. Visserligen har jag inte rest utanför Europa sedan 2006 (!), men ja, jag flyger flera gånger per år och jag älskar möjligheterna det ger. Jag gör det. Jag tror jag måste återkomma i ett annat inlägg - om jag någon gång lyckas redan ut alla mina trassliga tankar om det här!



Dagens beroende:
Men ååh, genast över till en annan av mina svaga punkter! Jag är nog rätt så sockerberoende just nu. Inte bra, jag vet.

Dagens tråkigaste:
Hm, tråkigaste? Har inte haft en tråkig dag, utan ganska omväxlande och intressant. Inte rolig hela tiden, men definitivt inte tråkig. Hade jag svarat igår hade svaret tveklöst blivit "rätta prov", men sånt har jag inte befattat mig med idag!

Dagens längtan:
I måndags var den första vårvinterdagen: klarblå himmel, fågelkvitter och den första aningen av vår i luften. Jag längtar efter mer sådant! Idag har det varit +0,5 grader och regn, mitt least favourite väder (allt är bättre än slask!). Men jag längtar efter mera vårvinter!

Dagens tidning:
ÖT, som alltid. (Älskar förresten att vi numera är minst tre personer som läser tidningen på morgonen! Papperstidning ftw.)

Dagens låt:
Rag'n'bone man, I'm only human. Just nu kan jag lyssna på den hur många gånger som helst i rad.

Inga kommentarer: