onsdag 2 januari 2019

Med myrsteg mot vårterminen

Det här jullovet har varit så skönt. Vi funderade på att renovera, men lät bli. Vi funderade på en kort resa, men lät bli. Vi funderade på ännu kortare utflykter, men lät bli. Istället har vi gjort precis vad vi behövde mest - vi chillade. Jag har kunnat bestämma mig för att göra eller inte göra saker utan att först göra upp en kalkyl över hur det kommer att påverka resten av dagen och morgondagen. (Det känns lite galet att inse att det är just så jag brukar göra till vardags.)

Det är ett skönt liv att låta timmarna gå och det känns (tyvärr) fullständigt verklighetsfrånvänt. Att det var helt nödvändigt antar jag också har visat sig i att jag blev jättejättetrött när mellandagarna lugnade ner sig och de där oplanerade dagarna kom. En del dagar har jag sovit mycket och däremellan varit lite för trött för att njuta av att vara lat. Men det är lugnt, så visste jag på förhand att det skulle bli. Jag vet att jag pressade på lite för mycket före lovet, men jag antar att det är hälsosamt med en påminnelse om att det faktiskt var för mycket. Och jag lät tröttheten komma och tänkte att det inte är stress som är farligt, det är brist på återhämtning. So let's do återhämtning

Ännu har 3/5 i familjen några dagar kvar av jullovet och jag är lite lycklig över att jag är en av dem. Men det är ändå dags för en reality check eftersom skolbarnen i huset börjar på redan imorgon. Vardagen kommer, men hur ska den se ut? Jag vill ha mer jullov i mina vardagstisdagar. Jag vill ha tid för att spela blokus, se på tv, gå ut i dagsljus, träffa folk jag gillar och i största allmänhet bara göra saker som faller mig in. Det finns alldeles för lite utrymme för det i min vardag och det måste ändra. Jag får lite, lite panik av att inte ha en plan nu när vårterminen väller in, men jag får tänka på saken. Ännu har jag några dagar på mig att sitta framför brasan och lista ut det!

Inga kommentarer: