onsdag 9 januari 2019

Första bildbomben från Dublin


Vardagen är här igen, min familj är och handlar och jag har huset för mig själv. När jag tänker på saken har det inte hänt särskilt många gånger sedan vi flyttade... Tänkte passa på att slänga in en första omgång med bilder från Dublin!


Jag tyckte om Dublin! På förhand hade jag fått höra lite olika kommentarer om staden - att det är slitet och lite sjabbigt, men också att det är en charmig stad som är mysig att strosa runt i. Själv var jag mest skeptisk till att resa dit i november, men tänkte att jag alltid kan parkera på ett café med en kopp varm kakao i en och en halv dag om vädret är helt odrägligt. Det behövde jag tack och lov inte. Lite ruggigt och blåsigt var det visserligen, men regnade knappt alls - Mia är nöjd!

Dessutom var det tillräckligt julskyltat för att jag skulle kunna rekommendera staden i november till och med i ruskväder. (En annan sak jag hade hört om Dublin var förresten också att det är en okej stad, men att Galway är ännu trevligare. Skulle jag tvingas välja skulle jag kanske ta Galway, men jag gillade båda. Tror egentligen att jag helt enkelt gillade Irland i stort!)


Att bo i Dublin är tydligen dyrt - både för bofasta och besökare. Jag löste det genom att hyra ett airbnb-rum hemma hos ett trevligt par som berättade att många som bor i Dublins centrum har råd med sina lägenheter tack vare att de hyr ut ett rum till exempel genom airbnb. Bra för oss som tycker om det sättet att bo, men visst känns det fel att det ska vara nödvändigt! Lägenheten var ganska nära Euston station, alltså en bit ifrån centrum, men det var en skön promenad för en ytterst ledig Mia som varken hade klockslag eller planer och mest ville se sig om ändå.

Tänk! Det där kan ha varit min skönaste, mest avslappnade dag på hela höstterminen. Jag hade verkligen ingenting jag måste! Eller ja, jag hade bestämt mig för att jag måste se Trinity College Library, men det kändes rätt så överkomligt - och väldigt självvalt. Det var hur som helst extremt välgörande med en sådan novembermåndag (!) mitt i min hektiska höst!


Dublin är rätt behagligt i och med att det inte finns särskilt många sevärdheter som absolut måste ses, särskilt för den som är ointresserad av öl. Jag räknade Trinity College Library som en sådan, och möjligen Grafton Street. I övrigt är det bara att strosa runt och se var du hamnar! Om jag reser till Dublin igen och solen skiner skulle jag antagligen ta tåget ut till Howth för att gå längs med stranden, och har jag med mig min familj skulle jag nog pricka in The National Leprechaun Museum. Den första sevärdheten jag råkade på var den ståtliga Christ Church Cathedral och sedan fortsatte jag upp längs med Dame Street mot Trinity College.


Jag vågar nästan påstå att alla kommentarer jag fått stämde - Dublin var nog lite slitet och sjabbigt, men det var också charmigt och mysigt. (Är dock glad för att jag bodde i en hemtrevlig lägenhet och inte på ett sunkigt vandrarhem!)



Shoppade gjorde jag också nästan genast - jag hittade en butik med irländska souvenirer, Carrolls, som var rätt bra för att vara en souvenirkedja, lite skrot och mycket stickade kläder! I vårt nyinflyttade hus hade jag nämligen inte hittat någon varm mössa när jag packade, så jag skaffade omgående en sådan. Livet kändes ännu bättre i snålblåsten när jag kunde byta ut min tunna tygmössa mot något rejält och stickat! Sedan gick jag vidare mot Trinity College, som jag berättar mer om i nästa bildbomb...



Inga kommentarer: