torsdag 3 januari 2019

Läsåret 2018

Årets boklista! 

När jag bläddrar bakåt i min anteckningsbok ser jag till min förvåning att jag har skrivit upp hela 60 titlar för det här året, och det är mycket för att vara jag. De två senaste åren har jag läst 46 respektive 44 böcker, så lite konstigt verkar det. En förklaring är nog ändå att jag har plöjt igenom rätt många tonårsböcker i höst eftersom jag börjat undervisa i modersmål och litteratur igen efter att ha haft bara engelska i några år - och tonårsböcker går onekligen snabbare att läsa än Dostojevskij. Jag läser faktiskt rätt få tegelstenar, borde kanske ha som målsättning att få in en eller ett par riktigt långsamma böcker det här året. Det skulle säkert vara karaktärsdanande? En annan orsak till att det blivit fler böcker är kanske också att vi periodvis haft streamingtjänster som Nextory och Bookbeat, vilket gjort att jag lyssnat mer på ljudböcker. (Ja, jag räknar ljudböcker som läsning även om det är i en annan form!)

Ett område där det helt klart finns utrymme för förbättring är också jämställdheten bland författarnamnen. Jag vet att jag vanligtvis läser mer kvinnliga författare, men blev lite chockerad av att hela 49 av böckerna var skrivna av kvinnor. Sedan ska jag inte ens gå in på hur många av författarna som inte är svenska, finlandssvenska eller angosaxiska... där finns det rent pinsamt stort utrymme för förbättring! Är osäker på om det överhuvudtaget är någon enda i min lista som kan räknas dit.

En tiondel (6 st) av böckerna läste jag på engelska, resten på svenska. Det är en aning mer engelska än ifjol, men det förvånade mig (igen!) hur liten andel av det jag läser faktiskt är på engelska. Det känns som om det skulle vara mer...


En bok jag inte kunde släppa:
Sara Lövestams "I havet finns så många stora fiskar". Utan att bli för uttalat otäck ger den en väldigt olustig insikt om hur utsatt ett barn kan bli utan ett stadigt skyddsnät.

En bok som fick mig att gråta:
Johanna Holmströms "Själarnas ö". Vilken makalöst gripande bok, läs den!

En bok som fick mig att skratta:
Emmy Abrahamssons delvis självbiografiska bok "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" var rolig! Sedan blev jag tyvärr besviken när jag läste hennes "Hur man gör succé på dårhus", där var det antingen författaren eller huvudpersonen som ansträngde sig alldeles för hårt för att vara rolig, så den fick mig tyvärr inte att skratta alls. Men läs om mannen i busken, den är charmig och kul när man vill ha något lättläst!

En bok som var värd besväret:
"Att föda ett barn" av Kristina Sandberg. Boken är i stort sett skriven som en flera hundra sidor lång inre monolog som ibland känns babblig, ibland rent osammanhängande. Berättarstilen var helt klar en tröskel för att ta till mig berättelsen, men när jag väl hade kommit in i läsningen tyckte jag väldigt mycket om den. Och inte trots språket, utan på grund av det! Trots att jag läste boken i somras har jag fortfarande inte fortsatt med andra och tredje boken i trilogin, vilket kanske ändå avslöjar att det känns lite motigt att få in rätt våglängd igen.



En bok som inte var värd besväret:
Tyvärr, jag fick inte ut särskilt mycket av Brita Zackaris "Jag hatar att träna". Den fick mig inte att träna varken mer eller mindre än innan jag läste den. Innehöll väldigt lite substans.

En bok som lärde mig något nytt:
Åsne Seierstads "Två systrar" var fängslande och lärorik. Efter att ha läst den visste jag åtminstone lite mer om inbördeskriget i Syrien, islamsk radikalisering och IS. Även om jag mest av allt insåg att hela situationen är så komplicerad att det skulle krävas en mycket större insats för att verkligen förstå.

En bok jag inte blir klok på:
Arkan Asaads "Stjärnlösa nätter". Jag vet egentligen inte vad min inre konflikt handlar om, men kanske mest att jag tyckte huvudpersonen var så osympatisk fast jag kände att jag borde tycka annorlunda. En välskriven och intressant bok ändå, fast jag tror egentligen inte jag tyckte om den.

En bok jag var fel målgrupp för:
Helt klart Ted Forsströms och Kaj Korkea-Ahos "Zoo! Virala genier". Den läste jag för att jag skulle börja ha modde med sjuor igen och det kändes obligatoriskt att ha koll på den. Nu är jag ju inte en trettonårig läsare av hankön, men eftersom jag undervisar rätt många sådana är jag kanske ändå rätt målgrupp, åtminstone sekundärt. Själv läste jag den av pliktkänsla, men de av mina elever som läst den verkar tycka om den!

En karaktär jag minns:
Eleanor Oliphant ("Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt" av Gail Honeyman). Tillknäppt, inrutad och svårtillgänglig, men under berättelsens gång visar det sig att det finns många lager i hennes person. Rekommenderar varmt boken!


En karaktär som jag skulle vilja träffa:
Tioårige Auggie som är huvudperson i R.J. Palacios "Undret". Visserligen lite väl gullig ibland, men en empatisk och reflekterande tioåring med större utmaningar än de flesta andra tioåringar.

En bok jag vill flytta in i:
Först och främst - jag vill inte flytta alls utan trivs bra där jag är just nu! Men ska jag välja tar jag Hogwarts, även om det kan vara ett lite slitet svar. I år har jag läst Fången från Azkaban och Den flammande bägaren högt för Arvid och Edvin. Just nu lite Harry Potter-paus med andra högläsningsböcker innan vi tar itu med nästa...

En mening/ ett citat som jag strök under:
Åh, jag är säker på att jag markerade vissa passager i "How to stop time" av Matt Haig, men nu har jag lånat ut boken så kan inte kolla! Rekommenderar boken i alla fall, så får ni själva hitta citat!

En bok jag spillde kaffe/ mat/ glass/ solkräm på: 
Återigen, ingen! Jag må ha skrynklat till en och annan sida, men i stort sett har jag inte varit mer bokförstörande än jag brukar.

Årets resebok:
Före sportlovsresan till Mallorca lånade jag som vanligt en hög reseböcker för att bli inspirerad, men den bästa var nog Malin Berghagens "Mallorca i mitt hjärta". Den väckte reslusten i mig!


Den sista bok jag läste 2018:
Katarina Wennstams lilla bok (får man kalla det pamflett utan att känna sig föråldrad?) "Har du ingen humor? En snabbguide till jämställdhet".

Den första bok jag läser 2019:
Vi börjar året ovanligt biografiskt med "Becoming" (Michelle Obama) som ljudbok och "Hjälp jag är utmattad" (Clara Lidström och Erica Dahlgren) i pappersform.

En bok jag ser fram emot att läsa:
The Humans (Matt Haig) och The Tattooist of Auswitch (Heather Morris) följde båda två med mig hem från Irland och jag ser fram emot att hinna ta fram dem! Jag har höga förväntningar på dem båda!

En bok jag annars bara vill rekommendera:
"En droppe midnatt" (Jason "Timbuktu" Diakié)

Och en bok till som jag annars bara vill rekommendera. 
"One" (Sarah Crossan)


4 kommentarer:

Nina sa...

Jag har läst hela Maj-serien och de hör till mina favoritböcker. Har även prånglat ut första boken som present åt mina svägerskor och därmed skapat flera diggare. Och Själarnas ö, så bra. Minns inte riktigt utan vad jag läst i år utan att kolla i min bok, men nyligen läste jag Tjänarinnans berättelse (15 år efter att jag köpt den) och den platsar eventuellt på min all time topplista.

Mia sa...

Ja, jag borde nog fortsätta med andra och tredje delen så småningom!
Tjänarinnans berättelse har jag tänkt läsa ända sedan serien blev aktuell, men har inte kommit till skott ännu... Men jag är ju inte uppe i 15 år ännu, så det är lugnt! :D

Marias Memoarer sa...

Men vad rolig lista! Vad heter ångest på spanska? tycker jag om, så lättläst på ett skönt sätt :)

Åsne Seierstads "Två systrar" låter som en bok i min smak, den ska jag försöka få tag på!

Mia sa...

Jag håller med, Vad heter ångest på spanska var riktigt trevlig läsning!

Och Två systrar kan jag rekommendera - det är förstås svårt för mig att avgöra hur korrekt allt är, men jag lärde mig i alla fall mycket av den! Samtidigt helt enkelt en riktigt spännande historia också! :)