måndag 25 juni 2018

Mot Danmark!



Varning för semesterbilder!
---Danmark 2018, dag 1-2---

Hurra, nu är det dags att Danmarksblogga! Det börjar bli måndag kväll, och därmed får vi bocka av båda Arvids kalas på att göra-listan. Både släktkalaset och kompiskalaset var trevliga historier, men nu är jag så trött. Så. Trött. Om det inte vore för detta nerviga, stressande faktum att vårt hus ska visa sig från sin bästa sida inför försäljning mycket snart skulle jag glida ner i vår sköna solstol och inte stiga upp igen på två veckor. Nu får jag väl försöka göra någon nytta ibland ändå. Men just nu - häcka framför datorn och kolla på semesterbilder = perfekt!


Jag lämnade er, mina trogna läsare, med en lista på allt krångel vi hållit på med innan vi kom iväg - det slutade inte riktigt där, men efter ännu fler vändningar för att få det felande passet med oss på resan lyckades vi köra iväg mot Helsingfors. Vi kom väl till Seinäjoki ungefär innan vi fick ett meddelande om att flyget är 3,5 h timme försenat och skulle starta först vid elvatiden på kvällen... Det kunde ju ha varit skönt att veta om när Matias stressade fram och tillbaka mellan r-kiosken och polisen i turbofart lite tidigare på förmiddagen! Heh.

Nu passade vi istället på att ta en långpaus på Ikea i Tammerfors, köpte en wc-borste, åt några stödkorvar och fortsatte till flygfältet, där vi ändå hade löjligt mycket tid till godo. Här måste jag ge en eloge till kidsen, som orkade och orkade och orkade! De tyckte mest det var mysigt att sitta på flygfältet och äta wienerbröd som vi köpte för kupongerna vi fick som kompensation... Allt väl alltså; förutom att det var mitt i natten när vi kom fram och förutom att vi fick betala lite extra för att få hämta ut hyrbilen så sent funkade det hela riktigt bra trots förseningen.


Under resan bodde vi på tre olika ställen (faktiskt helt och hållet airbnb den här gången), men det första var tänkt mest som en snabb övernattning på vägen. Nu blev det en ännu snabbare visit eftersom vi missade den första kvällen... det var ett riktigt mysigt litet gårdshus i Dragör strax söder om Köpenhamn. Utan dusch och med wc i "huvudhuset" visserligen, men för en natt passade det fint.


Efter en lite längre sovmorgon än planerat och en sömnrufsig frukost (på mat som jag och Josef hade gått en sväng och handlat - alltid lika kul att handla mat utomlands!) satte vi oss i bilen och körde vidare. Det passade riktigt bra att börja dagen med bil, för regnet hällde ner... Körde runt en sväng i Dragör, som verkar riktigt mysigt! Öresundsbron såg vi också, vilket var lite kul. (Jag lovar, bron syns på bilden här ovanför, även om det inte är någon närbild direkt..! Haha. Alla bilder ovanför är för övrigt från Dragör.)


Vartefter vi körde vidare ut i Danmark klarnade det upp, och vid lunchtid när vi pausade i Nyborg för att äta och rasta benen strålade solen. Vi visste inget annat om Nyborg än att det låg bra till när vi började bli hungriga, men det var också en riktigt mysig stad.


Det blev en riktigt sommaridyllisk paus, med mat på en uteservering på den lilla gågatan. Jag förirrade mig också in i en butik som skyltade med allehanda stormönstrade kläder och kom ut igen med en klänning och en blus... hrm. Sedan körde vi vidare mot dagens detour som åtminstone jag hade sett väldigt mycket fram emot - Egeskov slot! Men det blir ett helt eget, väldigt bildspäckat inlägg, för Egeskov var nog ett av de mest fotogeniska slott jag har sett... Stay tuned!



Inga kommentarer: