tisdag 14 mars 2017

Costa Blanca dag 2: Hej Villajoyosa!


Och det blev morgon, och det blev... vår första semesterdag! Den här dagen hade vi inga stora planer utan ägnade förmiddagen åt småsaker som att gå till kontoret och skriva under alla papper för lägenheten (vilket vi fick skippa kvällen före eftersom det var så sent), leka i lekparken tvärs över gatan och gå och handla. Morgonens stora dilemma var att veta hur vi skulle klä oss - vi hade ingen aning! Vi hade en stor och fin balkong, men den låg i skugga hela förmiddagen, så vi inbillade oss att det ändå är ganska kyligt. När vi steg ut genom ytterdörren fick vi snabbt revidera den uppfattningen... Det var ju faktiskt sommarvärme! Eller, finländsk juni i alla fall. Good enough - eller till och med alldeles utmärkt, för skulle det ha varit riktigt hett skulle vi nog ha fått en smärre värmechock så här i februari!


Tycker det är så otroligt kul att handla i helt vanliga mataffärer utomlands (ja, till och med Sverige duger!) Jag kan tänka mig att jag skulle vara riktigt i gasen om jag dessutom var matnörd, men nu tycker jag bara det är kul att botanisera lite bland det som är annorlunda. Jag antar att det roliga mattas av med tiden, men entusiasmen räckte åtminstone till hela vår resa. Det råkade bli en hel del socker... chokladmjölk, fruktmjölk, sötkrispig mysli, diverse kex... Barnen frågade och jag svarade helt otypiskt för mig ja till nästan allt.  Lite lustigt tyckte jag det var med allt socker - på chokladmjölken som vi köpte flera gånger under resan skröts det på hur kombinationen av proteiner, kalcium och socker ger den allra bästa energin för att orka vara aktiv. Skulle kanske inte gå hem i Norden... Men: When in Rome, do as the Romans...


Efter att ha tankat med lunch ville vi ändå gå in till stan och spana lite. Vårt hus var en liten bit ifrån centrum, men det var ingen lång promenad. Och ingen tråkig promenad heller...




I alla beskrivningar av Villajoyosa som jag stötte på innan vi reste iväg står det något om de pittoreska husen som målades färgglada för att de skulle synas långt ute till havs och leda fiskarna* hem igen. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte, men husen är väldigt charmiga och väldigt färgglada, och de ger verkligen Villajoyosa en egen prägel. Dessutom lär fiske fortfarande vara betydelsefullt här. Lika viktigt är det säkert med turister, men här tyckte jag faktiskt att det kändes mer som en genuin stad än som turistkulisser. Vi hörde också mera spanska än andra språk, vilket ju kändes ganska logiskt. Och trevligt. Förutom spanska hörde vi faktiskt mest norska, kanske är det hitåt trakten norrmännen reser när finländarna sticker till Fuengirola..?

* Plural av fiskare alltså, inte fisk. Tyckte det såg så konstigt ut när jag läste igenom det... Haha!



Att Villajoyosa har en väldigt fin strand med färgglada hus som fond skadar inte alls. Palmdungar och klätterställningar, ren sand och turkost Medelhav. What's not to like? (Förutom att Medelhavet var ganska kyligt den här tiden på året, men det gjorde å sin sida att det inte var någon trängsel!)




Även om vi hade bestämt oss för att göra ingenting den här dagen så råkade det faktiskt bli en aktivitet ändå. I Villajoyosa finns chokladfabriken Valor (stort i Spanien, om de inte lyckats lura oss?), och de har gratis rundturer flera gånger om dagen. Och eftersom vi ändå var i närheten, så... Egentligen är väl rundturerna ett genialiskt PR-trick helt enkelt, för visst blev vi betydligt mer nyfikna på just den chokladen i butikshyllan sen... men lite intressant ändå.


Chokladmuseet var väl helt okej, men det som var mest fascinerande var att gå in i själva fabriken och känna värmen och doften (!) av tillverkningen. Den mäter sig kanske inte riktigt med Willy Wonkas fabrik, men den fick duga - fascinerande ändå att se hur choklad görs. (Willy Wonka har jag ändå alltid tyckt att är ganska läskig.) Doften kände man annars långt ut på gatan också! Chokladprovningen i slutet var det inte heller något fel på...


Men efter chokladprovning tyckte vi att det var nog för en dag och promenerade hemåt...


...för en slapp kväll i pyjamas där solnedgången från balkongen var höjdpunkten!


Inga kommentarer: