torsdag 17 september 2015

Ventnor (6.6)


En regnig septemberkväll till ära - här kommer lite sommargodis från juni! Mitt Englandsbloggande kom visst helt av sig (och det var kanske bara jag som sörjde), men det är ju inget som hindrar att jag slänger in ett inlägg då och då. (Och det är ju faktiskt torsdag! Throwback thursday!)


De här bilderna är från Ventnor på Isle of Wight. Dit tog vi bussen en förmiddag, sista dagen på ön. Vi ville mest åt åkturen (eftersom vi hade åkt samma sträcka dagen innan och sett grannväderspotential trots dimma, regn och oladdad kamera), men själva Ventnor blev också en riktig höjdpunkt. Färgerna känns nästan osannolika nu när jag ser på bilderna - tänk att det faktiskt var just sådär färgstarkt som jag kom ihåg! Blommorna! Havet! Husen!


Bilderna har av någon anledning hamnat i helt slumpmässig ordning, men just nu känner jag mig inte tillräckligt pedantisk för att ordna om dem... Se det som ögongodis istället för en berättelse. 


Bilden nedanför kan vara en av mina favoriter från Ventnor. Tänk att dra på sig arbetskläder och stå och fixa lite med bilen en lördagsförmiddag - vid ett stup med andlöst vacker utsikt ner över ett turkost hav! Att ha sin vardag på ett sådant ställe. Tänk.


Vi hittade en strandpromenad där vinden rev i oss och havet slog upp mot gångvägen. Och en bedagad skateramp där det gick att både leka och vila.


Vilken dag.


Vilken dag!


(Och det var bara förmiddagen.)






3 kommentarer:

Yvonne sa...

Geografilärarmamma orkar inte hålla sig: Vet du att "vågbrytarna" kallas groins och är byggda för att hejda erosion? Farliga längsgående strömmar hejdas säkert också. Sådana som drar ut oss när de möter varann, krockar och far utåt för att det inte finns ngt annat ställe att fara till? (Och jo, jag får undervisa alltför lite geografi!!)

Yvonne sa...

Fast de "groins" jag har sett i verkligheten och på bild är gjorda av trä och enklare. Och jo, jag längtar också till Skottland, England...

Mia sa...

Nä, jag visste inte att det heter så! Strömmarna visste jag inte heller att de funkar så. :) Men jag gissade faktiskt att betongklimparna kan vara till för att förhindra erosion också. Har sett likadana i Wick högst upp i Skottland.