lördag 5 september 2015

Medeltid i Kokkola


 
Det börjar bli en av mina favorittraditioner att gå på medeltidsmarknad på Kyrkbacken i Kokkola. Idag blev det bara jag, Arvid och Edvin som stack iväg eftersom Matias meddelade att han hellre stannar hemma med Josef och städar. You don't reason with madness, så jag lät honom hållas. (Tur det, för han hade hunnit med ett par bra projekt.) Riktigt kul också att göra något på egen hand med bara mina storbarn, det händer inte så ofta.


Jag vet inte om vi missat något förr om åren eller om de utvecklat evenemanget lite, men jag tyckte det fanns ovanligt mycket för barnen att faktiskt göra idag. De fick göra olika "riddarutmaningar" och dubbas till riddare av kungen, hamra på ett järnspett hos smeden och binda en egen liten bok. Jättekul!  


 Tornerspelet var förstås den stora höjdpunkten, det barnen hade sett fram emot. Jag tror (?) att det var samma story som förra året, men det är kanske mindre viktigt. Själv såg jag inte heller så mycket eftersom jag inte kände för att armbåga mig fram bland sådana som stod där före mig... men barnen som är små kilade fram till första parkett och såg bra. Arvid fick också ta med kameran och fota lite, själv lyckades jag bara fånga en suddig, huvudlös riddare på bild därifrån jag stod...


Sen åt vi hamburgare, köpte långkalsonger och gick på loppis. På loppis fyndade vi barn-Carcassonne (!!) som vi sedermera spelade här hemma medan det åskade och haglade utanför. Kvalitetstid som bara va idag! (Men nu skulle det inte göra nåt om alla barn somnade blixtsnabbt så jag fick säcka ihop på soffan... kvalitetstid är bra, men ingen barnlek att få till!)



2 kommentarer:

Netta sa...

Vi vill spela barn-Carcassonne! Jag googlade på det för kanske ett år sen, men det blev inget köp. Båda Z och K vill gärna spela Carcassonne, men det är ju lite för svårt nog, i varje fall att spela på riktigt.

Mia sa...

Var väldigt nöjd med att hitta det för fyra euro på Kallentori-loppiset! Det är väldigt enkelt - nästan så det kunde ha varit nån twist till... men det är riktigt bra. Och barnen tycker dessutom det är kul redan att "bygga kartor" med plattorna!