lördag 30 augusti 2014

Rött guld


Jag sörjer ju lite alla blåbär som ruttnar bort i skogen i år istället för att ligga i min frys och vänta på att få förgylla mina morgonmål i vinter. Men det finns ju faktiskt finländska blåbär i frysdisken - däremot känns det superlyxigt att ha stora buskar med trädgårdshallon, som är betydligt mer gravidvänliga att plocka (finns i trädgården och inte i markhöjd). Nu börjar de vara på upphällningen och jag får vara nöjd med att få ihop en liten frysask då och då, men när det brakade till som mest kunde jag få ihop 1-2 askar per kväll - wow! Lite bättre än hallonbusken vi planterade vid radhuset och som fortfarande efter ett par år gav ett pyttebär eller två i året...

Jättefina krusbär har vi också, men de är kanske mest ett sommarnöje att äta. Eller? (I vilket fall som helst börjar deras praktperiod också ta slut...)

Inga kommentarer: