fredag 26 oktober 2012

Skyfall

Jag gjorde något oväntat i onsdags - otypiskt för mig: James Bond på bio. James Bond på bio. Jag som somnar av action, slagsmålsscener och agenter. Men vi hade liksom inte så mycket att förlora, eftersom vi hade fått gratis biljetter... Och jag överraskades positivt. Om det då beror på filmen eller att det var ett tag sen jag varit på bio (igen) låter jag vara outrett.

Men det här tyckte jag om:
- Det snygga introt
- Alla fina miljöer i London och på andra håll
- Judi Dench som M, Ralph Fiennes som Mallory
- Veteranbilen som Bond plockar fram (även om den får mig att reflektera över hur långsamt Bond åldras och om han verkligen inte borde gå i pension snart)

Det här föll jag däremot inte för:
- Bonds unkna kvinnoaffärer
- Att jag inte riktigt kommer ihåg vad som var handlingen; hela poängen med filmen
- Att temat "rädd för att åldras" var så klyshigt övertydligt
- James Bonds ego

Summa summarum:
Mycket yta, lite innehåll. Men tillräckligt mycket yta kan skapa en riktigt bra bioupplevelse. Prisvärt var det i alla fall.

Recension i punktform - om latmasken själv får bestämma!

Inga kommentarer: