lördag 6 oktober 2012

Hämta andan


Lördagar är så mycket skönare efter en ledig fredag. I vanliga fall borde jag städa, vill jag fixa, orkar jag ingenting på lördagar. Överlag är lördagar min favoritdag i veckan, men jag har sällan tillräckligt med energi för att göra vad jag vill av dem. Men! Igår hade jag en ledig fredag - barnen skulle ha en ledig dag och jag stannade hemma med dem eftersom jag ändå "bara" hade skrivbordsjobb som jag tänkte ta itu med på eftermiddagen när Matias kommit hem. (Nu råkade det falla sig så att jag inte tog itu med något jobb alls, så det blir en del helgjobb... men det väljer jag att blunda för nu.) Istället: lat morgon, barnen pysslade och lekte, jag städade och fixade, och Arvid och jag lånade hem en hel hög böcker från bibban. Jag samlade så pass mycket energi att det till och med blev ett parti Blokus när barnen somnat istället för det sedvanliga trilla-apatiskt-ner-i-soffan-framför-tv:n. Fler lediga fredagar till folket!

Idag har jag varit på ett jumppapass, duschat, väntar på maten i ett åtminstone ställvis städat hem och ser fram emot ett treårskalas på eftermiddagen. Det känns som söndag - med en bonussöndag imorgon. Hurra!* Det behövdes helt klart en andningspaus nu.

* Säg ingenting om att den extra lediga dagen kan behövas för att göra nästa arbetsvecka mindre stressig. Inte ett ord. Jag vet nog.

Inga kommentarer: