söndag 19 juni 2022

Nya äventyr!

Det känns nästan lite dumt att klämma in det här mellan mina inlägg om en annan resa, men... det är dags för ett sommaräventyr!

Redan vintern 2020 började vi spinna på planer för en Englandsresa till sommaren - men som vi alla vet kändes det äventyrligt att ens resa till Vasa sommaren 2020... Så planerna lades på is och plockades inte fram på länge. Inte förrän en dag i slutet av maj när jag samtidigt både spontant och allt annat än spontant slog till - och nu blir det en resa till London med Arvid och Edvin! 

Jag har så länge velat resa med mina storbarn nånstans och fick en spark i baken av Erasmusresorna som kommit igång igen. Jag tycker hemskt mycket om att resa med mina elever, men jag vill ju ta med mina egna ungar ut i världen också! Planerna från 2020 har justerats eftersom det blir bara halva familjen och "bara" London, men några av idéerna vi bollade med redan då verkar bli av! Till exempel lyckades vi få biljetter till Warner Bros studios Harry Potter tour, fast vi var sent ute. Det blir på Arvids 15-årsdag, som han alltså firar i London! Vi har också köpt biljetter till The Lion King, men resten är öppet. London Eye lockar, men vi vill inte boka upp oss för mycket - vi vill verkligen njuta och strosa och bara vara också! Vi har ungefär tre och en halv dag på oss, så det är inte oändligt med tid, men jag tror det blir riktigt bra.

Matias och Josef kommer att skjutsa oss till flyget i Tammerfors och sen blir det en minisemester med hotellövernattning i Tammerfors för dem. Lite upprörd var Josef först över att han inte skulle få flyga, men rätt snabbt blev han taggad för Tammerfors och har faktiskt inte alls verkat missnöjd med fördelningen.

Barnen har ju faktiskt varit till London förut! Och om jag känner att jag går lite utanför min comfort zone den här gången genom att resa till mångmiljonstad utan någon annan vuxen i sällskapet är jag fortfarande imponerad av vår resa till England 2015... Vi reste med tre barn i åldern 0-7 år och hann med London, Isle of Wight, London igen, vänner i Huntingdon och ett besök i Cambridge på tio dagar. Inga hyrbilar i sikte, utan vi kånkade hela vårt ekipage på tåg, på bussar, i tunnelbana och till och med till fots med allt bagage en hel eftermiddag samtidigt som vi turistade i London. Ja, man har det som man ställer det för sig ibland! Haha! (Men vi hade det alltså väldigt bra, nästan hela tiden... Se bara hur små och gulliga ungarna var!)

2 kommentarer:

Åsa sa...

Välkomna till London! Hoppas att ni får en fin och minnesvärd resa trots den irriterande tågstrejken:-( Vädret är i alla fall fint:-)

Mia sa...

Tack! Nu är vi hemkomna efter en jätterolig resa! Lite rörigt innan vi kom oss till vårt boende den första kvällen, men sen funkade allt bra och vi hann med mycket roligt. :)