måndag 29 mars 2021

We're back!


High-five till alla inblandade! Våra tre distansveckor är avklarade och det med hedern i behåll!

Nog är det skönt att vara tillbaka i skolan! De här veckorna har rullat på riktigt bra, men 1) det är mycket roligare att undervisa i skolan och 2) det är skönt att slippa alla överlånga timmar framför datorn. Idag var vår första dag tillbaka i skolan - och det här har varit den första kvällen på flera veckor  som jag inte har känt att jag måste jobba. Underbart! Nu tänkte jag räkna upp alla sköna saker jag gjort, men listan ser inte så mycket ut för världen när jag granskar den närmare... Men wow, jag har plockat i diskmaskinen, tränat online, duschat och (atypiskt nog) suttit i soffan med Arvid och Edvin och sett på ishockey. (Who are we? Ingen av oss ser väl på ishockey?) I all sin enkelhet, ganska fantastiskt för en måndag kväll. 

Mina föresatser att prioritera utomhuspauser gick det åt skogen med (och tyvärr inte bokstavligen). Men på pluskontot hann jag faktiskt ut och skida fem gånger på en dryg vecka, vilket var mångdubbelt mer än jag skidat överhuvudtaget tidigare i vinter. Sen kom våren. Jag har bestämt mig för att inte vara irriterad på mig själv för att jag kom igång så sent - januari och februari var nu en gång som de var - men nog kan jag ju önska att jag hade varit lite snabbare på bollen. 

Det är först i år jag har insett hur smidigt vi har till vårt närmaste spår - jag kan bokstavligen spänna fast skidorna på gården, skida på en bred stig med skoterspår genom skogen och hamna direkt på ett välskött elljusspår. Hela rundan blir ungefär fem kilometer, vilket är ganska lagom för mig och min skraltiga skidteknik - och skulle jag mot förmodan få till tekniken lite bättre är det bara att skida ett varv till eller två innan jag styr hem genom skogen igen. Fast med tanke på hur snön har regnat bort idag lär det få vänta till nästa vinter... Nu hoppas jag på en lika fin vinter nästa år igen!

När jag kom till skolan idag hittade jag förresten en miniräknare i snödrivan utanför mitt klassrum. Den var halvvägs framtinad ur drivan - och fungerade felfritt. Det tyckte jag var lite hoppingivande.


Inga kommentarer: