lördag 6 mars 2021

Blå himmel


Sportlov + lördagskväll och min största kick fick jag av att klicka på "spara" efter att ha matat in de sista periodvitsorden... Jag tror inte det är en indikator för ett riktigt ledigt och avslappnat sportlov, men det är åtminstone en väldigt fin känsla! För nu loggar jag ut... och återkommer först imorgon (söndag) för att planera inför våra tre kommande veckor av distansundervisning... hehe.

Nej, sportlovet 2021 har inte varit min ledigaste vecka någonsin. Visst har den varit lite vilsam och visst har vi gjort roliga saker, men jag har inte riktigt lyckats koppla bort alla måsten och borden. Efter en intensiv jobbperiod i januari-februari hade jag helt enkelt inte hunnit avsluta allt före lovet började, så jag har fått ta det lite vartefter. Det hjälpte ju inte heller att vi mitt i veckan fick höra att det INTE var helt säkert att vi skulle jobba på distans de kommande veckorna - tills det ett par dagar senare nog blev så ändå. Läste om någon som liknade skillnaden mellan att planera för när- och distansundervisning vid skillnaden mellan att sätta upp en teaterföreställning och göra en biofilm. Lite så. Inte för att jag hunnit planera så hemskt mycket konkret ännu, men det har ändå snurrat i bakhuvudet på mig, liksom säkert också för många andra. Men nu när vi äntligen fick klart besked är jag riktigt taggad för att jobba på distans ett tag, det blir nog bra!


Den här sportlovsveckan finns det i alla fall en plats som har gett mig den där sköna ledighetskänslan jag behövde så väl - Överpurmo! I söndags var vi med mamma och pappa till deras stuga på Blomsterängsbacka och åkte pulka och stekte plättar på Muurikkan och igår packade vi bakluckan full med skidor och körde till Överpurmo igen. Vi hade från början planerat en slalomdag i Vimpeli, men efter att ha hört om isiga backar och mycket folk ångrade vi oss och bestämde oss för en till eftermiddag i Bergöbacken (återkommer till den!). Men till sist, när vi fick höra att Hanna och hennes kids var på väg till mamma och pappas, ändrade vi oss igen och for sist och slutligen till Överpurmo... BÄSTA alternativet! Och det stämmer att vi bröt mot rekommendationen om sex personer, men vi höll oss ute största delen av dagen. Och prioriterar att träffa familjen så länge läget känns tillräckligt lugnt här i nejden. Alternativet var ju från början att trängas med en massa främlingar i liftköerna vid Vimpeli och då känns det här ändå som ett både tryggare och mer givande alternativ!


Och tack vare Hanna blev det en skidtur dessutom! Vi skulle nog inte ha kommit oss för annars, men nu skidade hela familjen - säsongspremiär för de av oss som inte går i förskolan eller lågstadiet... Det var så roligt, så nu är jag taggad för att fortsätta skidsäsongen lite bättre än jag inlett den hittills! Tyvärr insåg vi att Arvid har på tok för små skor och på tok för korta skidor, så nu borde vi illa kvickt hitta ett skidpaket åt honom så han inte får för sig att skidåkning är en enda plåga - vilket det i ärlighetens namn förmodligen var igår med minst två nummer för små skor... Jag som var så nöjd med mig själv efter att ha uppdaterat och fixat med skridskor och slalomutrustning för hela familjen - men alltid finns det någon idrottsutrustning som inte hänger med... ett heltidsjobb i sig att hålla koll på det, ju. 

Hur som helst. Det här blev nog den bästa, soligaste och roligaste dagen detta sportlov, så den tackar jag för!

Inga kommentarer: