måndag 8 mars 2021

Dags igen


Då är vi igång igen - det är mars, det är stränga restriktioner och det är tomma klassrum. Så knäppt att det nästan känns som ett vårtecken, tydligen har distansundervisning redan blivit något som hör mars månad till... Tack och lov att vi inte visste det i mars förra året. Men två år tycker jag räcker; i mars 2022 vill vi ha lagom fulla klassrum, utflykter och gäster i skolan igen, thank you very much! 

Idag jobbade jag faktiskt i skolan trots att mitt klassrum ekade tomt. Eftersom jag ändå måste dit för att hämta en chromebook passade jag på att stanna kvar för att ta dagens distanslektioner från klassrummet på samma gång. Det kändes ganska bra att köra meet från skolan - mer okomplicerat att stiga in i lärarrollen än när jag gör det hemifrån - men kommer nog annars att jobba mest hemifrån, inte minst för att Arvid också jobbar hemma och det passar bra att vi håller varandra sällskap. Min ambition är ju också att ta vara på de vackra vårvinterdagarna och planera så att jag kan gå ut och pausa under dagarna - idag misslyckades jag kapitalt, men från det utgångsläget kan det ju bara gå uppåt tänker jag? 

Det blir nog bra det här! Jag tycker inte om att sitta hopkrupen framför en skärm hela dagarna och jag tycker inte om oron för elever som kämpar med det här upplägget. Men att stuva om i mitt upplägg och hitta på uppgifter som funkar lika bra (eller i sällsynta fall till och med bättre) att göra på distans, det tycker jag konstigt nog är riktigt kul!

Inga kommentarer: