måndag 14 december 2020

Google it!

Var tvungen att gå in på bloggen mest av nyfikenhet idag, för att kolla om den funkar - men det gör den visst. 

Google är trasigt! Jag vet inte hur många gånger det senaste halvåret jag har tänkt på hur underligt det är att Googles tjänster tuffat på som vanligt trots att belastningen måste ha skjutit i höjden under pandemin. Bara en sån sak som att 850 miljoner elever i 102 länder plötsligt övergick till distansundervisning i stort sett samtidigt i vårvintras...  men Google apps for education rullade på som tåget. Tills nu. Tror inte den som jobbat i skola under de senaste åren kan förstå hur oerhört osmidigt det skulle vara att bli av med deras tjänster.

Vi har gjort stora digitala språng under året och det är fantastiskt. Även nu när vi är tillbaka i (mestadels) närundervisning tror jag det är många av oss som börjat tänka annorlunda och mindre pappersbaserat i många sammanhang. Gott så, men om Google plötsligt är trasigt blir det kaos. Fast jag inte ens är i skolan idag (väntar fortfarande på testsvaret) har det redan rubbat mina cirklar ganska gravt:

- Klassen jag skulle ha haft på eftermiddagen skulle förbereda presentationer tillsammans med vikarien - med hjälp av Classroom och Google presentations. Kul lektion att vikariera! 

- Själv satt jag här hemma och gick igenom gamla inlämningsuppgifter. Tills det inte gick. De är förstås inlämnade i Classroom.

- Imorgon är det två av mina klasser som har prov. Ingen stress, jag och min kompanjonlärare knåpade klart med provet redan i helgen, bara att printa ut. Förutom att det är skrivet i Google documents och sparat på Drive. Eheheh (=nervöst skratt). Snälla Google, fixa snabbt? Annars får vi skapa prov från scratch på nolltid imorgon bitti!

- All min planering finns sparad på Drive. Rubbet! 

Tack och lov att vi inte har distansundervisning just nu i alla fall. Och tack och lov att jag jobbar i skola och inte på Google!


----

Update: Det var tydligen bara nere några timmar. Ändå. Makes you think! 

Inga kommentarer: