måndag 28 oktober 2019

Ett år


Vi har ju en helt ny dag att fira i familjen - ingen födelsedag, men flyttdag! Nu är det ett år sedan vi flyttade in på riktigt - den där kaotiska, intensiva veckan som på något sätt fungerade med mycket hjälp. Då gällde det att snabbt flytta hela vårt bohag från vårt gamla hem till vårt nya - på en vecka, samtidigt som vi båda jobbade för fullt. Hur tänkte vi egentligen det skulle gå? Men det gick! Vi skulle inte ha fixat det på egen hand, det är i alla fall säkert - men så fint att vi inte behövde klara det ensamma heller. Jag minns hur jag tänkte att vi tar sorterandet och inredandet senare, just då var det bara att få allt till rätt adress och hasta vidare med hösten. Ändå kände jag ett sådant lugn här, vi eldade i öppna spisen, diskade för hand och struntade blankt i allt som inte var helt nödvändigt att göra. Det betyder å ena sedan att det fortfarande, ett år senare, finns rätt mycket osorterat och ofixat, men det betyder å andra sidan att vi flyttade in i ett hem där vi kan vila. 

Länge kändes det som om jag mentalt bodde på två olika adresser - när jag var ute och gick hände det att jag fick känslan av att jag bara kunde ha traskat in på Aspvägen och hittat allt som vi lämnade det, samtidigt som det gick förvånansvärt snabbt att börja känna sig hemma här också. (Nu slår det mig; det är ju precis så jag kommer att inse vart det barkar om jag nån dag blir dement - när jag står i något av mina före detta kök och letar efter att glas att dricka vatten ur...) Jag saknar fortfarande en del saker från vårt gamla hem - vårt fina kök, närheten till lillbiblioteket, bastun - men det finns ännu mer jag är glad för här. Allt utrymme både inne och ute, kakelugnen i salongen och öppna spisen i köket, närheten till skogen... själva huset!

Det enda vi renoverade när vi flyttade in var egentligen inte så mycket renovering som en total make-over, när vi gjorde om en "sneido", alltså ett kallt förråd med rå stockar till väggar till ett mysigt litet krypin åt Edvin. Diskmaskin installerade vi efter åtta månader av handdisk och så har Matias haft en del projekt på utsidan. Annars har vi mest bara bott in oss! Men nu, efter ett år, har det börjat klia i renoveringsfingrarna... Matias presenterade en ganska strålande idé för mig häromdagen, så vi får se hur länge det tar innan vi kommer till skott! Matias har för övrigt börjat odla sitt intresse för byggnadsvård och snickeri sedan vi flyttade och har formligen slukat all kunskap om gamla hus han kommit över. Praktiskt för mig, som gillar att bo i ett gammalt hus trots att jag har tummen mitt i handen!

Ja, summa summarum? Är så glad för att vi hamnade här! 


Inga kommentarer: