söndag 6 oktober 2019

Äppel päppel


Det är konstigt, men så fort vi lyckats åstadkomma något i trädgården får jag en oemotståndlig impuls att blogga om det! Kanske för att intyga för mig själv att vi faktiskt får något gjort ibland... Det händer inte varje dag nämligen. Så here comes - dagens söndagsprojekt! 


Vi har haft ett litet äppelträd som stått väldigt nära huset, så när snön och ismassorna rasade av taket i vintras brakade de ner exakt på den här lilla stackaren. Ett par grenar strök med, men till vår förvåning överlevde det till största delen och gav till och med några äpplen. Om det mot förmodan hade överlevt tillräckligt många vintrar för att bli stort skulle det nog dessutom ha börjat växa in i salongen så småningom... Så eftersom det än så länge inte är så stort tänkte vi passa på att flytta det lite utåt från huset nu. 

Är helt förbluffad av hur enkelt det gick! Jag trodde att det skulle ha så stora rötter att vi skulle få gräva i flera dagar, men så var det ju inte alls. Förstår egentligen inte riktigt hur det klarade sig igenom den våldsamma vintern mitt i takraset med så där fjuttiga små rötter... men tydligen! Nu håller vi tummarna för att det ska finna sig väl tillrätta och må bra på sin nya plats.


Lite intressant tycker jag det är att jag gått halva sommaren och funderat på var och hur vi ska få in fler blomrabatter på gården på något snyggt sätt, men inte riktigt fått till det. Nu räckte det att flytta ett litet träd och vips - så vet jag precis hur det ska se ut! Förändring föder idéer, det måste jag se till att påminna mig själv om ibland. Det behöver tydligen inte ens vara stora förändringar!


Inga kommentarer: