söndag 6 maj 2018

Söndag på Fäboda


Måste titta in med ett inlägg från nutiden här mitt bland alla retrospektiva Mallorca-inlägg. Vi gör faktiskt saker i maj också! Faktum är att det känns som att vardagarna snurrar så snabbt att de suger musten ur mig just nu; inte nog med att det är många bollar i luften både på jobbet och utanför och att Josef fick en magsjuka som varade till och från i flera dagar - dessutom verkar jag alltid drabbas av en livskris när sommarlovet närmar sig. 

Så mycket frihet, vad göra med den? Vad gör jag när vardagarna inte är fulltecknade av jobb? Resa vill vi, men hur mycket och hur långt och hur länge och av vilka orsaker? Hur gör vi vardagarna här hemma meningsfulla när alla är lediga? Lägger vi vår tid och våra krafter på rätt saker? Vart är vi på väg? Är vi i takt med livet och tiden och varandra? Allt det där tydligt inramade och avgränsade som bara rullar på av sig själv under skolåret måste plötsligt sättas under lupp. Wooh. Jag känner redan vilken massiv livskris jag kommer att få av att gå i pension om det ska vara så här för ett litet sommarlov... men tack och lov är det ju ett tag kvar till det, så kanske har jag blivit harmonisk tills dess!

Och för övrigt vet jag av erfarenhet att livskrisen brukar ebba ut rätt snabbt när sommarlovet väl har kommit och vi har landat i lediglunken. Det är mest nu på förhand jag angstar!


Idag hittade vi i alla fall det bästa möjliga botemedlet mot livsangst. Fäboda. Söndagsskolan kombinerade våravslutningen med utflykt till Lillsand, och att vara där är verkligen balsam för själen. Barnen klättrade i träd, vi hade spårning, pratade med folk, grillade korv och drack mjöd. Njöt av frisk luft, sand och träd och sol på kinderna. Det var precis vad jag behövde! Nu kan jag sätta mig och rätta prov som jag råkade lova att dela ut imorgon. I väntan på den underbara, skrämmande friheten som väntar efter skolavslutningen!


Inga kommentarer: