torsdag 8 februari 2018

Damkören i Chilbury


Puh! Den här veckan bara fortsätter och fortsätter! Förra helgen var fantastisk på så många sätt, men så värst mycket vila och avslappning blev det inte. Ser så löjligt intensivt fram emot sovmorgon på lördag att jag blir helt orimligt panikslagen vid tanken på att något ska dyka upp och förstöra den. (Om du har tänkt ringa mig om något viktigt tidigt på lördag morgon... gör det inte. Just don't.)

En sak som åtminstone har piggat upp mina kvällar och dessutom fått mig att lägga mig liiite tidigare än jag annars skulle ha gjort (ändå toksent) är en överraskande njutbar bok, Damkören i Chilbury av Jennifer Ryan. Jag plockade den på mig på måfå på bibban utan desto större förväntningar och sedan låg den och dammade här hemma tillräckligt länge för att antagligen vara hopplöst försenad nu... Men när jag väl började på visade den sig ge en minst lika skön känsla som att sjunka ner framför brasan med te och popcorn en fredagskväll med en ledig helg framför. (Ni hör vad jag längtar efter..?)

Den handlar om kvinnorna som får samhället att rulla i den engelska småstaden Chilbury under andra världskriget. England bombas och männen krigar medan kvinnorna tar på sig nya roller och bryter sönder gamla mönster. Jag känner bara sympati för varenda en av huvudpersonerna, kanske delvis för att hela boken berättas i brev- och dagboksform. På pärmen står det att tv-rättigheterna har köpts av bolaget bakom Downton Abbey och jag önskar innerligt att Damkören i Chilbury verkligen kommer att få bli kostymdrama av den kalibern. Det skulle den göra sig bra som!

Inga kommentarer: