måndag 2 november 2015

Astrid och kriget


Visste ni att Astrid Lindgren förde dagbok under andra världskriget, och att de dagböckerna precis har getts ut i bokform? (Läs mer här!) Det har hon, även om jag nog hade missat det om jag inte hade varit på bokmässan. En av de programpunkter som jag absolut inte ville missa handlade om Astrid och hennes 1940-tal - med bland annat hennes dotter Karin med i samtalet. (Jag blev nästan lite starstruck.) Astrid skrev dagböckerna innan hon egentligen var författare, men under de år som hon skrev dagbok utvecklades hon som skribent, och redan det skulle ju göra boken intressant.

Astrid Lindgren arbetade med postcensur under kriget ("snuskjobb" lär hon ha kallat det) och läste dessutom tidningarna ivrigt, så hon verkar ha varit mycket insatt i vad som hände i världen. Kriget gjorde henne till pacifist, och det var hon uttryckligen i både dagböckerna och i offentligheten. Och samtidigt som Europa brinner, fortsätter vardagen. Astrid skriver om Hitlers framfart, men också om dagliga sysslor, barnens julklappar och familjenyheter.

Den där boken ska jag se till att få tag på.

Inga kommentarer: