lördag 3 januari 2015

Mitt 2014, del 1/4

Årsöversikten! Alltid lika rolig att skriva - om någon orkar läsa är det bara en bonus... Det här året är jag nytänkande (nåja) och delar in året i fyra delar istället för två maratonlånga.

Januari

Vi hade några riktigt kalla veckor innan slaskvintern började - tyvärr förstod vi inte att vara ute särskilt mycket ändå, vi väntade på mildare väder... hade vi vetat det "mildare vädret" innebar gråslask resten av vintern hade vi antagligen tagit oss i kragen och gått ut med tredubbla långkalsonger! Jag jobbade vidare, dels med sjuorna och åttorna på Sursik, dels med engelskan på ÅA. En torsdag i början av januari fick jag två blå streck på en sticka. Dagen efter var jag till Vasa för att gå på en doktorsdisputation, men hade inte mycket annat i huvudet än att fundera över hur tillförlitligt ett enda test var... självklart stämde det, och 19.9 blev datumet med stort D! Jag mådde bra, men var mördande trött på dagarna. I slutet av månaden for jag till Helsingfors med en busslast kollegor för att gå på Educamässa, men passade på att stanna kvar en extradag för att gå på kinesisk teater, sova över hos en studiekompis och gå på Akademens bokrea.


Februari

Att renovera arbetsrummet hade varit en långdragen process, men i februari blev vi äntligen klara och hade plötsligt ett rum mer till förfogande - lyx! Annars tog februari inte så många pluspoäng. Vädret var blött och grått och bedrövligt, vi var sjuka hela tiden, jag var gravidtrött och hade på tok för mycket jobb som jag låg efter med hela tiden. Arvid konstaterades ha reflux efter en sjukhusnatt när han hade galet ont i övre delen av magen - men han visade sig ha vanlig magsjuka, som tillsammans med refluxen gjorde att han hade så ont. Det goda i det var att han fick medicin och så småningom slapp sina besvär, som han hade dragits med ganska länge. Februari 2014 var inte vår bästa tid. Men vi hade åtminstone en riktigt trevlig sportlovsutflykt till Tammerfors med hotellnatt, simparadis och ikea!

Och inte att förglömma - månadens bästa var förstås att vi på hemvägen från Tammerfors fick veta att det hade fötts en liten Adil, barnens första Sverigekusin!




Mars

Mot slutet av mars började livet småningom lätta igen. Vi var fortfarande sjuka då och då, och jag hade fortfarande mycket jobb, men jag kunde äntligen knyta ihop engelskakursen och tyckte det var skönt att kunna koncentrera mig på "bara" ett jobb. Dessutom blev dagarna längre och ljusare samtidigt som min graviditetströtthet gav med sig lite. Vi fick gå på Isabella och Johans vackra vinterbröllop i Purmo, började geocacha och firade Edvins fyraårsdag. Gick ut på manikyr och tapas med tre andra överpurmodamer och var med om årets märkligaste minut när vi insåg att tre av oss fyra väntade barn inom tio dagar i september. Vi började småningom acceptera att det inte skulle bli nån mer snö den här vintern och började vänta på våren istället.


Det första kvartalet var definitivt den tyngsta delen av 2014 - när jag ser tillbaka på den perioden känns det mest som en evig uppförsbacke. Samtidigt gillade jag båda mina jobb, hade två lyckade utflykter till Helsingfors och till Tammerfors, barnen fick en kusin och i min mage växte den lilla människan som skulle visa sig vara Josef. Not all bad!

Inga kommentarer: