måndag 17 februari 2014

Vilka jobb behövs?

En ovanligt intressant kolumn dök upp i mitt facebookflöde ("Vilka jobb behövs?" av Mari Lindman på mfåa). Det handlar om idealet att ha ett utmanande och kreativt jobb, men samtidigt om problemen som uppstår när det är det som eftersträvas. Bland annat innebär det att vissa människor får ägna sig åt kreativa, utmanande arbetsuppgifter medan andra istället får ägna sig åt att serva de kreativa proffsen för att de inte ska behöva ta tag i rutinartade vardagssysslor. Eller ungefär så. Läs själva, hon säger det bättre.

Det här är något jag tänkt mycket på - eftersom jag tänkt mycket på jobb de senaste åren. Olika sorts jobb. Olika arbetsförhållanden, olika arbetsuppgifter. Olika betydelse. Olika meningsfullhet. Behöver ett arbete vara utvecklande och kreativt, eller räcker det med att det är en aktivitet som ger en rimlig lön? Jag har provat många varianter. Utmanande och tråkigt, utmanande och roligt, utmanande och bara rörigt; enkelt och roligt, enkelt och tradigt och ett antal varianter däremellan. I olika perioder har jag uppskattat olika typer av arbeten - det är en jämn växling mellan utmanande och bekvämt som skulle vara det perfekta.

Att jobba med något jag åtminstone lite tycker är roligt tror jag däremot är helt avgörande - för mig. Ett halvår sorterade jag elavtal och svarade på mejlfrågor om elabonnemang. Efter det halvåret kunde jag mina standardsvar i sömnen (det var i det skedet det gick från att vara avslappnande och trevligt till att vara ett sömnpiller) - men jag var bara inte tillräckligt intresserad för att ta det vidare och göra det arbetet mer utmanande för mig. Det yrke jag har utbildat mig till, däremot, är ett som jag i grund och botten tycker är roligt. Inte alltid, inte alla delar av det. Men tillräckligt. Det går inte att stå stilla, och det finns tillräckligt mycket som lockar mig vidare.


Hur ser du på jobb? Vilken typ av jobb vill du ha? Vilken typ av jobb har du? Måste man brinna för sitt jobb?


(Äh. Jag kan bara inte konsten att skriva ett kärnfullt, kort blogginlägg om ett intressant ämne. Det blir antingen två meningar och en bild av vad jag gjort i helgen, eller så en evighetsutläggning. Se, där har jag något att utveckla.)

2 kommentarer:

Netta sa...

När har du sorterat elavtal?? Tycker mig inte ha hört det förr. *nyfiken*

Mia sa...

Det var i Vasa, halvåret strax innan vi flyttade hit! Fast det var ju bara deltid, jobbade några kvällar i veckan och kanske nån heldag ibland. Var officiellt mammaledig, så vi jobbade för det mesta i två skiften - jag störtade iväg när Mattus kom hem... Rekommenderas inte nån längre tid! :)