måndag 6 januari 2014

Palatinen och Forum Romanum (22.11)


Bereden eder på att bombarderas med bilder! Jag lovar, jag rensade hårt, men färre än så här blev det inte för den här förmiddagen...

Efter en lyxig frukost i hotellets guldiga frukostmatsal full av speglar och krusiduller (det kommer bilder från följande morgon) hoppade vi på en buss som tog oss till Colosseum. Sådär på ett ungefär i alla fall. Vi steg av vid Vittorio Emanuele-monumentet, som är minst sagt imponerande. Man kan visst gå upp på en avsats ganska högt på det, men även om det skulle öppna ganska precis när vi kom dit var gallerstaketet väldigt stängt, så vi struntade i att vänta. Däremot stod vi ganska länge och imponerades av trafikpoliserna som dirigerade trafiken - ja, just dirigerade! Det såg nästan ut som en dans. Wow!






Egentligen hade vi tänkt oss mera Vatikanen den här dagen, men eftersom väderprognosen för lördagen (nästa dag) såg riktigt eländig ut, och dagens prognos bara halvrisig, bestämde vi oss för att göra Colosseum och Forum Romanum den här dagen och kanske, kanske slippa gå utomhus och beundra ruiner i hällregn. Ganska bra val, för även om det var grått och trist (och började regna senare på dagen, mer än rejält) så regnade det nästan inte alls på oss medan vi var här. Onekligen skönt!



 Kolla kolla bakom byggställningarna! Ser nåt bekant ut?


Utanför Colosseum hittade vi ett gulligt äldre koreanskt par (sydkoreanskt, var de noga med att påpeka) som bad oss att fota dem, och som tack fotade de oss. Bra bild! Annars har vi "stiklat" upp kameran på diverse bänkar och räcken för att få oss båda på bild, så det var en ganska bekväm omväxling. Dessutom tyckte jag det var kul att de hade en exakt likadan "lillkamera" som jag har, även om den inte var med just då. Jag har liksom för mig att asiater har koll på det där med teknik. Eller så är det bara en fördom jag har...


Men Colosseum gick vi bara förbi än så länge, vi tänkte börja med Palatinen, kullen där de rika och förnäma romarna hade sina ståtliga villor för sisådär 2000 år sedan. 


Det var fint. Och grönt - jag tänkte på att det verkligen inte fanns höstfärger i Rom, även om det definitivt kändes som höst. Kanske är det mest nordliga länder som  får det gula och röda? Inte vet jag. Men jag tror inte man åker på ruskaresor i Italien i alla fall.



Här (bilden nedanför) såg vi ner mot Circus Maximus, där antikens romare hade en enorm kapplöpningsstadion. Alltså enorm. Alltså enorm as in åskådarläktarna rymde 190 000 åskådare. Som en jämförelse var det 50 000 i publiken på U2-konserten som är det största spektakel jag varit på. Nuförtiden är läktarna borta, och Circus Maximus är mest bara en stor gräsplan med formen av en gigantisk kapplöpningsbana. Tror de brukar ha utomhuskonserter där ibland.




Jag gissar att det var lågsäsongen som märktes av, för det var en hel del områden som var avstängda eller inplastade för renovering. Till exempel Augustus hus (kejsar Augustus som utfärdade den berömda förordningen om skattskrivning, just han) var stängt, och flera andra. Och den stora avsatsen där det ska gå att få så bra överblick över Forum Romanum nedanför - också stängd. 


Vi hade ju ingen guide, men klistrade oss gärna på guidade grupper som gick runt. Sådär lite snällt på avstånd, en liten, liten stund bara... En guide som vi råkade gå efter en liten, liten stund talade om det stora problemet vid utgrävningar i Rom - det är så många lager av historia att det är svårt att avgöra vilket lager som ska bevaras. Vi gick igenom en trädgård som anlades på 1600-talet - säkert vacker på sommaren - där det helt säkert finns rester från antiken i marken under trädgården. Så vad göra? Offra 1600-talsträdgården för att undersöka vad som finns under den, eller bevara trädgården och inte veta säkert vilka spännande fynd det kunde finnas där?  Dilemma. Men det måste ju vara väldigt roligt att vara arkeolog i Rom. Om man är arkeolog alltså.



Oj, här har nån lämnat kvar en gammal trädgårdstomte. Slarvigt av dem.



Fick en släng av "sakna mina barn" när jag såg gruset med perfekt rundade stenar. Måste ta hem några åt Arvid, den störste sakletare/skräpsamlare jag känner. Vi det här laget har vi alltså kommit ner från Palatinen och går runt på Forum Romanum, därifrån världen styrdes för 2000 år sedan.




Forum Romanum var fascinerande, men vi borde nog ha haft en guide i bok- eller människoform för att få det mesta ut av det. En pocketguide till Rom hade vi med, men den berättade inte så mycket. Vi hade inte läst in oss så värst noga på förhand, och än en gång fanns det inte så värst informativa skyltar. Det mest grundläggande fick man reda på (typ tempel, palats eller triumfbåge), men de spännande historier som säkert finns i massor lämnade vi utan.



Medryckande berättelser eller ej, det är en speciell plats. Historien känns väldigt kompakt där, rester av så mycket betydelsefullt på så liten yta!



Jag är glad att ha sett Forum Romanum, och kan säkert tänka mig att återvända. Men det är inte något jag nödvändigtvis måste se när jag reser tillbaka till Rom. Om jag nu inte skulle råka få haka på en guide. Det finns för övrigt en utsiktsplats i ena kortändan där man säkert har jättefin överblick över en stor del av Forum Romanum utan att ens gå in. Anyways, för en förstagångsresenär i Rom är det inget dumt halvdagsprogram!


Inga kommentarer: