torsdag 30 januari 2014

Avbrott i januarivardagen!

Hjälp, jag har tydligen helt kommit av mig med bloggen. Trist. Vardagarna just nu går rätt mycket åt till att orka och hinna med allt som ska göras från dag till dag, krama barnen och sen trilla ner i soffan för en lycksalig timme med Downton Abbey före ännu en alltför kort natt.

Men jag har lovat min värdinna i Helsingfors att jag ska klämma ihop ett inlägg om Helsingforstrippen, so here we go! Kanske får det min blogglust att vakna igen! Långt har jag på känn att det blir i alla fall, när jag nu äntligen har fingrarna på tangentbordet igen.

För en vecka sen satt jag nämligen i en buss på väg söderut tillsammans med en stor del av mina kolleger. Vi skulle gå på Educamässan på fredagen, och sedan hade jag bestämt mig för att inte åka med bussen tillbaka hem på fredagskvällen, utan ta tåget på lördagseftermiddagen istället. Bra val!

Det var riktigt roligt att hänga med kolleger lite mer än de vanliga kafferasterna, när jag ändå sällan hinner sitta så länge som jag vill. På bussen på väg ner satte jag mig bredvid min coola syrra som sådär coolt hade satt sig mitt i baksätet med andra coola jumppalärare. Haha. Visserligen satt jag och läste Hunger Games när de övriga baksätesinvånarna spelade pidro, men det var riktigt kul att åka buss tillsammans med folk jag känner. Inte stadsbuss med främlingar alltså. Tänk, så många timmar en Överpurmobo sitter i buss med trötta/fnittriga/pratglada/hungriga kompisar på de sex år det tar att ta sig från sjuan till studenten... Nej förresten, tänk inte. Räkna inte ut det, tack. Men så här på avstånd kunde det vara rätt så roligt ibland.

När vi kom fram till hotellet trodde jag helt uppriktigt att vi skulle tippa i säng ganska omedelbart, men för att nu inte vara helt asociala gick jag och min roomie Hanna ner ändå. Slutade med en stund på en bar i närheten och sen lika länge i soffan i (den mycket anspråkslösa) hotellobbyn efter det... Sova går ju att göra hemma!

Educamässan var klart över förväntan - vilket var ganska enkelt, eftersom jag ine riktigt visste vad jag skulle förvänta mig. Även om det inte direkt var några föredrag/tal som jag riktigt fastnade för så fanns det mycket att titta på - både nytta och nöje! Och jag får väl erkänna att jag skickade hem en ganska diger last med reflexer och tygpåsar med Hanna i bussen...


När bussen rullade norrut igen tog jag istället pendeltåget in till centrum för att träffa Erika. Vi hade för ett bra tag sedan bestämt att vi skulle träffas på en kaffe (läs: te) när jag var i stan, men efter många om och men klämde jag ur mig frågan om jag kanske snälla eventuellt skulle kunna få sova på soffan hemma hos henne. Och det fick jag såklart. Jag förundras lite över vilken tröskel jag hade för att fråga - jag tycker ju att det är jättemysigt att både sova över hos folk och att själv få nattgäster. Antar att jag kommit upp i den åldern då man förväntas bo på hotell och inte tränga sig på... eller nåt. (Fast det tycker jag ju själv också är en ganska korkad tanke.) Eller så är det för att det är så länge sen jag själv haft nattgäster - de var lite mer frekventa när vi bodde i Åbo, Stockholm och Vasa, men här i Sandsund är det sällan nån som känner behov av att sova över... av nån märklig anledning. (Så välkommen, du som känner att en utflykt till vårt sjuttitalsområde vore spännande!)

Vi tog en pizza på Iguana, och sen - wow! Kinesisk gästföreställning på Svenska Teatern. Det var Mulan, en föreställning utan tal, men istället med percussion, dans, akrobatik och pantomim. Det var annorlunda, rytmiskt och ibland nästan hypnotiserande. (Lite smakprov här och en recension här.) Det kändes verkligen som att jag var i Kina under den tid föreställningen höll på.


Eftersom tåget på lördagen gick 15.30 hade jag föreställt mig att jag skulle ha evighetslång (haha) tid på mig att strosa runt på stan före det, men på nåt sätt... bar det nu inte en evighet direkt. Vi hann med en lång helgfrukost (bananpancakes!), en tänkt snabbvisit på Akademen som blev - hrm - inte mindre än ett par timmar på grund av seriös bokrea och till sist uppdrag "hitta bibliotek för att printa min tågbiljett". Det var den dagen. Så istället för att sitta länge och äta mysig lunch i sällskap av en bok fick jag effektivt smälla i mig en hamburgare en stund innan tåget gick. Nåväl. Jag tycker att det var en lördag well-spent! Och när jag väl satte mig på tåget var det med stor njutning jag plockade fram den där boken och sparkade av mig skorna...


Och när jag ser på inlägget nu tycker jag att det är lite komiskt att alla de tre bilder jag tyckte var bloggdugliga är bokrelaterade... Det karaktäriserar åtminstone lördagen ganska bra, och före det har jag inga (!) skarpa bilder utan kollegor som inte tillfrågats om bloggmedverkan...

(Och jag vet, jag vet. Massivt texthav, några enstaka bilder. Inget bloggpris till det här inlägget. Men nu är jag igång i alla fall!)

4 kommentarer:

Ika sa...

Att det blev enbart bilder med litterär koppling är väl egentligen en mycket logisk följd av att två litteraturvetare återses. Jag vet inte vad du annat borde ha fotat, med tanke på att det var fotoförbud på teatern? :)

Mia sa...

Sant! Allt annat hade kanske varit konstigt. :) Tack för gästfriheten!

Mamma Linda sa...

Böcker är alltid kul! :-) Läser bblpggen oftare än jag kommenterar annars...

Mia sa...

Hej Linda, kul att veta att du är här! :)