fredag 5 februari 2010

Mitt 2009

Den här bloggen blir mer förvirrad för varje dag som går; det är nyfödd baby-bilder, semesterbilder från 2006 och nu en överblick över 2009 - i februari 2010... Men vad kan jag säga? Det kanske är jag som är förvirrad? Hur som helst, här kommer ett riktigt ego-inlägg om 2009. Totalt navelskåderi, och ingen utåtblick whatsoever. Det är meningen!

Januari

I januari började jag bolla med två jobb (egen svenskakurs på ÅA och som inhoppande engelskavikarie) och hemmamammatillvaron och lyckades ganska bra med det. Trivdes med min blandade tillvaro och det gick ingen större nöd på någon av oss, tack vare att Matias jobbade 80 % årets två första månader. Dessutom njöt jag för fullt av mitt hyrda WSC-medlemsskap som jag hade haft sen december och utnyttjade det febrilt så mycket jag kunde. Aldrig förr har jag tyckt det varit så roligt att träna! Och aldrig mer kommer jag att tycka att "man kan ju lika gärna göra några sit-ups hemma gratis..." (Jo, om man gör det. Det gör inte jag! Och framför allt tycker jag inte det är roligt...)

Februari

Februari fortsatte som januari började, med lagom mycket jobb, lagom mycket hemmamammatillvaro, träningsglädje och härligt vinterväder. Den enda skillnaden var att jag bara bollade med ett jobb och började bli lite orolig för att bli helt utan när min kurs skulle sluta i slutet av månaden (obefogad oro, visade det sig). I slutet av februari vågade jag mig på att lämna Arvid i lekparken med parktanterna - och det visade sig vara en fullträff! Lekparken blev något av det bästa i vår vardag resten av tiden vi bodde i Vasa.

Mars

Mars är den splittrade månaden. Jag hade oroat mig för att bli utan att göra när ÅA-kurserna tog slut, men det visade sig vara det minsta av mina bekymmer. Jag vikarierade totalt tre veckor på gymnasiet, hade skrivhandledning på ÅA och började med ett nytt extraknäck på Kraft&Kulturs kundservice samtidigt som jag var "vårdledig". Och så började det vara dags att inse att det nog var jag som gått och blivit huvudansvarig för Humlefestivalen. Och så har jag för mig att jag dessutom höll på att avsluta någon eller några historiakurser jag hade gått på Öppna uni... Det var intensivt, men ändå minns jag det som en riktigt bra månad. Stimulerande om inget annat!

April

Det vårades så småningom, och antalet jobb minskade en aning. Det var påsk i Purmo och det var vappenpicknick i Vasa. Vi fick också låna två marsvinsdamer som mer eller mindre avgjorde saken för oss - husdjur ville vi ha förr eller senare. Även om Matias vann när det blev dags i augusti, så det blev katt och inte marsvin...



Maj

När jag tänker på maj tänker jag på x antal förkylningar som avlöste varandra. Men däremellan hann det bli underbar, ljusgrön vår i Vasa. Kanske man "borde" föredra våren på landet, men jag är väldigt svag för att uppleva våren i stan. Vårdammet, de alltför tunna kläderna, träden som lyser extra gröna kanske just för att de inte finns överallt... det här var kanske vår sista vår som stadsbor? Nu fick vi reda på att Matias hade fått lärarjobb i Jakobstad, vilket innebar att det vi funderat länge på, att flytta norrut, plötsligt kom flera steg närmare. I maj hann jag också ta med mig Arvid till Åbo på några härligt sköna dagar hos syster Jenny, men med Språkcenterdagarna som huvudmål för mig. Åh, jag gillar Åbo. Och jag gillar Vasa. Och jag gillar våren.

Juni

I juni hade vi planerat en lång och skön och rolig Stockholmsresa under Matias första semesterhalva. Resan blev inte direkt som vi hade tänkt oss (varken vädret eller hälsan var på vår sida), men den bjöd i alla fall på några guldkorn mellan de jobbigare varven... Efter resan hann vi med en husvagnshelg på konferensen på Humle, midsommar och inte minst, Arvids 2-årsdag! Stolta föräldrar till en myggbiten pojke - mycket hinner hända på två år! Det som annars upptog våra tankar var jakten på en trevlig hyreslägenhet i Jakobstad/Jakobstadstrakten, något som vi blev mer och mer övertygade om att överhuvudtaget inte existerar - tills vi hittade en. Visserligen inte med det läge vi hade hoppats, men de konkurrerande alternativen funkar bäst att berätta om som roliga kuriositeter...

Juli

Sommaren fortsatte och flytten från Vasa närmade sig. Någon semester hade inte Matias i juli, men vi utnyttjade Vasasommaren så gott vi kunde med strandliv på Smulterö och träffar med vänner. I juli upptäckte jag också det som ingen som ser mig nu kan undgå att märka: vi blir fler i familjen! I månadsskiftet juli-augusti var det dags för vår andra Sverigesemester - och då var både vädret och hälsan nådigare än i juni! (Även om det inte nödvändigtvis är så smart med bilsemester på totalt 2500 km som nygravid...) Den här gången reste vi via Luleå till Arjeplog (+ en sväng till Norge) tillsammans med nästan hela min familj. Favorit! Både Vuoggatjålme och familjen...

Augusti

Sen var det dags. Vi hann knappt hem från Vuoggatjålme innan det var dags att packa ihop slutgiltigt och flytta våra pinaler från Vasa till Sandsund. Det var mycket som var svårt att lämna i Vasa, och samtidigt var det mycket som lockade: inte minst att vi nu har inte bara en, utan två egna ytterdörrar... Då kunde vi också skaffa katt, vår fina Tintin. Lite otrogen är han, men vi gillar honom. Strax efter flytten var det också dags för Humlefestivalen. Det blev lite kaosartat i början, och min telefon ringde sig varm från början till slut, men vilken rolig festival jag hade! Vad mera i augusti? Vi gjorde oss hemmastadda, Arvid fick börja i Folkhälsans lekpark, jag sökte jobb... (Ett jobb fick jag och tackade nej till, vilket kändes dumt då men helt rätt nu.)

September

September inledde jag med tre veckor som speciallärare i mitt gamla lågstadium. Som jag konstaterat många gånger: jag är inget vidare på att skaffa ordentliga, stadgade heltidsjobb, men jobb dyker alltid upp... Till min förvåning trivdes jag jättebra med att jobba mycket med de lägre klasserna och tyckte det var riktigt sorgligt när det var dags att sluta! I slutet av september blev det Sverige igen, men den här gången en lite annorlunda resa: i husbil tillsammans med svärföräldrarna till Luleå+Piteå på bröllop. Hannus-familjen blev lite större och den nya familjemedlemmen kunde inte vara trevligare, jag är glad!

Oktober

Det ena och det andra tog fart - Arvid växte till sig något enormt efter flytten, och under hösten började bl.a. hans pratande forsa fram på ett helt nytt sätt. Babyn växte också till sig och vi fick se den på ultraljud (och blev lite förskräckta över jättenäsan tills vi insåg att det var en armbåge - det är inte så lätt det där...) Jag fick också ett nytt jobb (hela en förmiddag i veckan), en svenskakurs för Novia här i stan, samtidigt som jag fortsatte språkgranska för Novia i Vasa. Och med yoga för gravida, kör, Matias jobb och Arvids park fick vi in rätt vardagliga rutiner. Men ett trevligt Åbobesök bröt rutinerna - det kanske inte blir så många fler gånger vi hälsar på syster J. i Åbo? Om några månader är hon färdig och fri som fågeln... En liten kusin fick jag också i oktober!

November

November tog ännu mer fart när min kurs i Vasa började och jag fick pendla dit en gång i veckan i november + halva december. Visserligen lite väl lång arbetsresa om man skulle köra dagligen, men jag kan helt ärligt säga att jag njöt av friheten de dagar jag jobbade där. Samtidigt passade jag på att julshoppa tidigt, träffa vänner och överhuvudtaget känna mig hemma i Vasa. Min mage växte duktigt - så pass duktigt att jag fick vänja mig med att folk tog för givet att det var dags för baby senast till jul...

December

Efter en långsam start på julfirandet (förutom en jättemysig, julig lillajul) blev det en riktig dunderjul med perfekt väder - en bra avslutning på året! Vår jul och våra mellandagar var ovanligt fullspäckade med släkt och vänner, men det var väldigt roligt. Arvids armar och ben växte tydligen som ogräs på choklad- och julmatsdieten, för lagom till nyåret flaggade hälften av hans kläder på halvstång!

Så... gott nytt år, vänner! Bättre sent än aldrig! :)

4 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Vilket fint inlägg! :-) Och jag måste säga att bröllopsbilden är värd att ramas in! Superfin!!!

My sa...

Jättetrevligt inlägg! :)

MalinJohanna sa...

Jag gillar också ditt navelskåderi. Och din inställning till saker och ting är så skön, allt låter mysigt. Vi skulle behöva mer av det i den här familjen... Speciellt gillar jag mars- (?)(halaren Cajsa har nu!) och augustifotona. Kram på er!

samma igen sa...

April alltså. Och första rekationen på januari var "vad han liknar sin pappa!"