måndag 17 augusti 2009

Och så workshopparna då

Ja, jag hann ju faktiskt delta på en hel del på festivalen också... Vi hade ju satsat på att fylla lördagen och början av fredagen med workshoppar, och det blev både lyckat och inte så lyckat som jag hoppades. Det blev lyckat på så sätt att workshopparna var bra, folk verkade nöjda, workshopdragarna verkade trivas och det fanns folk så det räckte till för allt parallellt program även om det inte blev så jättestora grupper. Men tyvärr verkade workshopparna i sig inte locka några extra besökare, utan de fungerade mest som tidsfördriv för dem som redan var på området, så på så sätt var det mindre lyckat.

Själv tycker jag att Hanna S Backmans och Patrik Hagmans workshoppar var något av det bästa på festivalen. Härligt att lyssna på kloka, tänkande människor som satt sig in i sitt ämne i flera år! Även om det inte var planerat hade de vissa gemensamma poänger - Hanna lyfte fram konsumentens makt när hon berättade om hur en sko går från tillverkaren till köparen. Åtminstone uppskattar jag mina (billiga) skor mer när jag vet att vissa partier på dem kan vara handsydda av en hemmaarbetande tant i Bulgarien som får motsvarande 4 kronor/timme för besväret... Och även om Patriks workshop var helt annorlunda, fortsatte han med att få folk engagerade. Han lyckades omvandla de kunskaper han har fått genom att skriva en doktorsavhandling om asketer till något konkret och relevant och verklighetsförankrat.

Annars var det ju godisfabriken, jamverkstaden och serieteckningen som intresserade flest, kanske inte så överraskande om man tänker på medelåldern på dem som övernattade på området... Medeltida svärdfäktning skulle antagligen också ha blivit en hit om den inte hade blivit inställd p.g.a. sjukdom. Nästa år kanske!

Inga kommentarer: