söndag 14 december 2008

Julstämning

I år är första året på länge som jag verkligen njuter av advent. De senaste åren har det känts mest stressande och påtvingat med hela julcirkusen och jag har fått kalla kårar när julskrotet kommit fram i affärerna i november. Men jag vet inte vad som är annorlunda i år - men jag gillar det! Inte så att jag börjat julfrossa direkt, men jag njuter av julsånger, julpynt och julkänslor. Kanske för att jag har en lugnare och mer fridfull december än jag haft sen... innan jag började i skolan. (Faktiskt lugnare än ifjol - då presenterade jag bl.a. min gradu i december även om jag var "mammaledig", men i år tog mitt extraknäck slut redan i början av december och förutom en (!) timmes jobb på tisdagen har jag inget mer före januari nu!)

Och igår gjorde vi faktiskt plats för julgranen i vardagsrummet! Det är lite förvånande av två orsaker. Den ena orsaken: av princip är jag emot plastgranar. Den andra orsaken: av princip tycker jag inte granen ska kläs tidigare än kvällen före julafton. Men båda principerna fick gå och gömma sig eftersom vi ändå inte ska vara här i julhelgen, så det var plastgran eller ingen gran. Och tidig gran eller ingen gran. Fick också veta idag att det tar tio år innan en plastgran är miljövänligare än en riktig - men det är åtminstone inget problem eftersom det är en ärvd gammal gran som säkert redan avtjänat sina tio år med marginal! Då är det bara (?) de estetiska och känslomässiga invändningarna kvar... men sen när vi är stora och bor hemma hos oss på julen kan vi börja ha en riktig gran...

För övrigt tycker Arvid det är spännande med gran, och speciellt med julgransbollar. Men det innebär att granen för det mesta (när vi inte orkat klä granen mer än en gång i timmen eller så) bara har bollar högre än en meter upp...

(Ha - tolka den mörka bilden som stämning, tack! :D)

Inga kommentarer: