onsdag 31 december 2008

Hamster

Jul- och nyårshelger är som... julafton för frysfyllare som jag. Före helgerna säljer butikerna bort mat som går ut i helgen för halva priset och efter helgen säljer de bort mat som plötsligt har fått ett väldigt kort datum. Bara man går till rätt affär - annars får man nöja sig med att komma hem med yoghurt som går ut samma dag fast man betalat fullt pris.

Hehe, jag låter väl inte som en sysslolös, närapå desperat, hemmafru?! Hamstra mat är min hobby! Nä, det är det inte - men det kunde bli den här årstiden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite likadan, trots att jag inte kan titulera mig vare sig hemmafru eller fattig student. Änfå kan jag inte motstå halva priset-produkter som måste användas (eller frysas) snabbt. Igår, t.ex, fyndade jag rökt forellfilé till halva priset, och egentligen bidrog den ju egentligen bara till mitt anti-hamster-projekt inför flytten iom att jag lagade sås på den och därmed blev av med både lite grönsaker ur frysen, det sista i ett yoghurtämbar och nästan allt som var kvar i en pastaförpackning.

Jag inbillar mig att det är lite av en miljögärning att "rädda" de här produkterna också. För om ingen köper dem och äter upp dem så kastas de ju bort, och mat som kastas bort är ju egentligen ett vettlöst slöseri med resurser. Plus att jag är uppfostrad till att inte kasta bort mat...
Ibland är den här sortens reashoppande dessutom bra för att skapa lite kreativa utmaningar i köket. Det blir plötsligt intressantare att laga mat när man plötsligt står där med en ny ingrediens som man snabbt måste fixa något av. Och så kan man ju passa på att prova produkter som man inte smakat förr - av just den anledningen ska jag äta Lörtsy idag. :)

Mia sa...

Vi har också upptäckt ett par nya maträtter tack vare halvprisvaror som måste användas på ett eller annat sätt. :) Men VAD är lörtsy?? Namnet tycker jag inte låter så aptitligt, men maträtten är kanske god. ;)

Anonym sa...

Lörtsy är enligt förpackningen en tunnskalig äppelpaj. Halvcirkelformad och ganska platt, ska tydligen värmas i mikron. Jag väntar med spänning på att få reda på hur den smakar...