lördag 22 oktober 2022

En glimt av Dublin

Alla peppiga sätt att inleda här skaver lite mot dagens känsla, så let's just få ut det - det har varit en riktigt tråkig lördag idag. Eftersom mitt öga fortfarande är inflammerat har jag "passat på" och suttit framför datorn och jobbat mest hela dagen, mest med redovisning och annat efter Erasmusresan. Även när familjen for på bio höstlovet till ära, även när solen sken en liten stund på eftermiddagen. Erasmusresorna är en fantastisk möjlighet, men också något som kräver tonvis med administration. Och just nu är jag ganska trött på administration.

Puh. Det var det.
Nu kan vi gå över till den roligare sidan av myntet. Reseberättelse! För även om jag just idag inte älskar skrynkliga kvitton och annat otyg (skulle bli jordklotets sämsta bokförare om jag bestämde mig för att sadla om) så älskar jag ju känslan av att vakna i ett främmande land som jag ska upptäcka tillsammans med alltid lika spännande människor både från min egen skola och andra hörn av Europa.

Måndagen, vår första hela dag på Irland, var något av en bonusdag - eftersom vi skulle vidare med tåg till Ballina på kvällen hade det varit svårt att få till ett flyg den dagen, men vi var faktiskt inte så värst ledsna över att ha behövt resa en dag tidigare och ha en dag på oss att utforska Dublin. Blå himmel dessutom! Eleverna hade mer eller mindre taktfullt hört sig för om vi skulle gå tillsammans hela tiden och det tyckte vi inte behövdes, men innan vi släppte dem loss på Grafton Street gick vi på en strikt obligatorisk rundtur för att bonga några av sevärdheterna tillsammans. Det protesterade ingen emot, så länge vi planerade in ett stopp på Saint Street Sneakers i Temple Bar!

Vi började med att hitta Dublin Castle, men kanske någon som vet mer om Dublin kan berätta om vi kanske såg fel hörn av slottet eller om det faktiskt inte är så mycket att se om man inte tänkt betala in sig? Vi såg bara en borggård och var inte jätteimponerade. Fortsatte till St. Patrick's Cathedral som var mer att se och fortsatte ner till floden Liffey för att strosa längs den.

Tyvärr får jag lämna många av mina favoritbilder utanför bloggen eftersom jag nog måste hålla mig till mer officiella gruppbilder eller anonyma ryggbilder av mitt resesällskap... det får duga!

Vi gick över lilla Ha'Penny Bridge och vek upp i Temple Bar där vi snurrade runt en stund (och jo, hittade Saint Street Sneakers och kunde spana andaktsfullt på väldigt dyra skor).

Irland är fantastiskt och jag vill se så mycket mer av landet. Men just Dublin i sig tror jag inte skulle vara nog för att få mig att boka en resa? Men superb utgångspunkt för att upptäcka den gröna ön förstås! Hur som helst, om jag någon gång hittar mig själv på semester i Dublin ska jag nog komma till den här gränden igen - för att gå på Irish Rock'n Roll Museum! För oj, vad de har att duka upp på den fronten, irländarna!

Efter en snabb detour till Trinity College återvände vi mot Grafton Street och gav vår flock sin frihet - vi sprang ändå ihop mest hela tiden och kunde liksom inte tappa bort någon där. Vi sprang också ihop med den turkiska gruppen utanför Disney-butiken, så det var ett kärt återseende! De hade övernattat på flygfältet i Istanbul mellan sina två flyg och inte sovit många minuter natten innan, så jag skänkte en tacksamhetens tanke till de sköna sängarna på Harcourt Hotel där vi hade övernattat.

Jag kan annars rekommendera Harcourt Hotel - det var prisvärt, centralt och riktigt trevligt! Skulle lätt kunna boka det för en nöjesresa också. Ah, har också glömt att nämna att vi inledde dagen med en full Irish breakfast på hotellet, det måste vi ju nödvändigt få in någon gång under resan! Kulturkännedom hör ju till läroplanen och jag är faktiskt deras engelsklärare... Jag är inte mycket för att äta korv eller bönor till frukost, men däremot tyckte jag väldigt mycket om de stekta tomaterna, svamparna, äggröran och de friterade potatissakerna som jag kanske lyckats googla mig till att heter potato farls? Mycket gott iaf!

En ny legoaffär har öppnat på Grafton Street och vi kunde förstås inte låta bli att gå in trots min överdos av legobutik i London i somras... Borde ha haft mina egna tre legonördar med mig där!

All good things must come to an end, och så småningom var både fötter och huvuden klara med vår dag på stan, så vi gick tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor och ta oss till Heuston Station. Där sammanstrålade vi med alla andra grupper - vi hade nämligen allihopa bokat in oss på samma tåg till Ballina. Vi hade också bokat in oss i samma vagn, men det hade vi inte mycket för eftersom platsreservationer tydligen tappar sitt värde helt och hållet om displayerna ovanför sätena är ur funktion, vilket de var..? Mycket märkligt, tyckte vi som stod där med våra biljetter med tydligt angivna platser, men det är bara att ta seden dit man kommer...

Till sist hade vi alla hittat sittplatser åtminstone, om än utspridda över hela tåget och inte i den mysiga Erasmusvagn vi hade föreställt oss att det skulle bli. Ett par av våra elever fick också öva praktisk engelska med ett äldre par som de satt mittemot - den vänlige herremannen upprepade en del frågor så pass många gånger att de började misstänka att han kanske var lite dement, men fint att få prata lite med random snälla irländare ändå!

Väl framme i Ballina välkomnades vi av ett helt gäng irländska lärare som stod redo med sina bilar för att skjutsa oss till lägenheterna vi hade bokat in oss på. Den här gången hade det inte funnits något lämpligt hotell eller hostell där vi alla kunde bo, så istället hade vi hittat lägenheter via Airbnb, så vår finländska grupp delade på en stor lägenhet (egentligen ett tvåvåningsradhus) tio minuters promenad från skolan. Funkade jättebra, så blir nog fler gånger i lägenhet!

Och se där! Nu känner jag igen att allt det positiva och roliga med det här projektet överväger de tråkigare bitarna som jag har ägnat mig åt idag, så det här inlägget har gjort vad det skulle. Jag återkommer med fler!