söndag 13 mars 2022

På inte alls tunn is

 
Vårvintern är på god väg att segla upp som en av mina favoritårstider. Åtminstone när den är som just nu. Fortfarande bra med snö och kallt på nätterna, men på dagarna sol, blå himmel och fläckvis barmark på vägarna. Jag kan ännu skida genom skogen till vårt närmaste skidspår, men igår såg jag två svanar komma flygande precis ovanför mig när jag gjorde det - och det var så varmt att jag fick skala av ett klädlager från överkroppen innan jag ens lämnade gården!


Idag gjorde vi nog den perfekta söndagsutflykten den här årstiden. Min moster skrev och föreslog en promenad över isen ut till holmen Storpaskarn och det tackade vi absolut ja till. Vi blev en hel liten släktflock som vandrade över isen och det var så otroligt fint! Jag har lite halvhjärtat försökt få familjen med mig ut till Mässkär då och då under vintern - de har haft en lång säsong och folk verkar ha vallfärdat dit i vinter - men familjen har varit motsträvig, så det har inte blivit av. Får se om det lyckas ännu så länge isvägen finns i år, men dagens utflykt var minst lika bra! Det är bara en dryg kilometer att gå över och vackra landskap, men känner man inte till stället så blir det ju inte av... Har en känsla av att det finns obegränsat med sådana smultronställen i nejden! Och så traskar man bara på längs med de gamla, invanda stigarna... 



Jaha. Nu borde jag väl kanske planera lektioner inför morgondagen, men när jag ser de här bilderna och med en blick ut genom fönstret konstaterar att vädret fortfarande är strålande så tänker jag att... söndag borde få vara söndag, kanske jag hinner med en runda i skidspåret innan det skymmer? 


Återkommer antagligen med mera vårvinter i form av sportlovsrapporter, så ber om ursäkt på förhand för enahanda content!



Inga kommentarer: