lördag 1 januari 2022

Julen 2021

Gott nytt år! Och god fortsättning på julfirandet. Jag har inte hunnit med bloggen under jullovet heller, men den här gången har det berott på att jag varit upptagen med att äta konfekt, läsa, gå i skogen och träffa släkt och vänner, så jag klagar inte! Innan jag hugger i med årsöversikterna jag brukar gilla får det bli en tillbakablick på julhelgen. Den blev lite annorlunda än vi hade tänkt det, eftersom Sverigekusinerna gång på gång fick skjuta upp sin resa hit (nu hoppas vi på trettondagshelgen!), men det betyder ju bara att vi kommer att få fira dubbelt. Vi började i vårt juligaste hörn med julaftonslunch tillsammans med svärfar. Så glad över vårt nya kök, inte minst den här årstiden när man får ösa på med röda, varma färger!
Sedan fortsatte vi hemma hos mamma och pappa. Vi förlängde det i båda ändarna eftersom vi inte hade några Sverigekusiner att umgås med där hemma, och det blev riktigt bra så också! På barnens begäran sov vi över också tillsammans med en del av kusinerna - det gjorde vi ju inte ifjol, så det var ett absolut krav den här gången. Inte mig emot! 
Josef fick Ticket to Ride, nybörjarversion och vi invigde det. Bra spel! Vi har också barn-Carcassonne, som i ärlighetens namn är ganska tråkigt i jämförelse med den riktiga versionen, men det här var kul. Har iofs inte spelat det riktiga Ticket to Ride, så kanske det är ännu bättre... 

När vi åkte hem på juldagen tog vi en omväg via Pedersöre kyrka, där det finns en julvandring med stationer även i år. Men där tog Jultröttheten efter Julspänningen ut sin rätt och ett barn vägrade gå ur bilen ens för att gå ett varv runt kyrkan... Dagen efter fick vi också dela på oss så att en del av familjen var hemma och chillade medan andra åkte tillbaka till Purmo för att gå på julfest i Zion. Men vi känner våra barn och vet när det behövs lite extra tid för att skrota på här hemma, så det fick bli så. Tror alla var nöjda med hur det blev i slutändan!

Inga kommentarer: