torsdag 13 januari 2022

Januari 2022 i ett nötskal

Det känns lite ovant det här. Imorgon tror jag faktiskt att vi alla ska iväg till våra jobb och skolor på morgonen! Jag som hoppades på närundervisning fick ju som jag ville, men samtidigt har jag knappt varit på plats i skolan själv... Josef hamnade i karantän efter en exponering i skolan och dessutom blev brorsorna förkylda båda två, så för mig blev närundervisning något ganska relativt. Jag började i fredags och jobbade en dag, följt av två dagar helg. På måndagen jobbade jag en dag igen (medan Matias var hemma med barnen), följt av tre dagar i sträck hemma med två förkylda barn (som testat negativt) och ett friskt barn i karantän... Det är januari 2022 i ett nötskal!

Men nu, nu börjar alla ha klartecken, så imorgon känns det nästan som terminsstart igen för mig!  Kanske det här var en riktigt bra start på oxveckorna - vi har redan hunnit ganska långt in i januari utan att jag riktigt hunnit märka det. Visserligen har jag bedrivit skola här hemma och dessutom suttit några timmar per dag med vikarieprogram, inlämningsuppgifter och kommunikation med elever som i sin tur är i karantän, men det har faktiskt ändå varit riktigt sköna dagar med barnen. 


Vi satsar helhjärtat på att muta ut barnen i skidspåret, men har tyvärr insett att vi inte lär bli fattiga för det. Igår lyckades jag i alla fall få med mig en riktigt villig Josef ut i skogen bakom oss (där det nästan finns ett spår - har iaf funnits rätt nyligen!). Tyvärr tyvärr var det noll grader, vilket inte direkt var optimalt för vad han nu har under skidorna... Till min lättnad skrattade han mest åt eländet, men några långa distanser blev det inte den gången. Idag letade vi istället fram en sparkstötting, synd bara att det hade grusats på vägen... Bättre glid en annan vecka kanske!

Har också lärt mig ett av barnens julklappsspel, Minecraft i brädspelsformat. Eh... Vem kommer ihåg Friends-avsnittet där Joey ska bli programledare för gameshowen Bamboozled? Ni som vet, ni vet. Jag kunde definitivt relatera när jag försökte lära mig vad som ger vilka poäng...

Ungefär lika överskådliga är förresten de Covid-relaterade anvisningarna om karantäner och restriktioner just nu. Det smittspåras inte eller jo kanske här i regionen eller det fokuseras på vissa grupper karantänerna avskaffas men hej Josef hamnade ju precis i karantän hemmatester för alla skolbarn eller bara vid behov eller så är de helt onödiga och så skulle man pcr-testa med låg tröskel eller kanske med hög tröskel? Under hela pandemin har det inte varit en sådan fullständig röra som i början av den här veckan. I något skede gav jag upp, blundade, tog ett djupt andetag och tänkte att jag sätter mig in i det nästa vecka istället, för då har någon kanske styrt upp saker igen.




Inga kommentarer: