lördag 9 januari 2021

Med en vårtermin framför fötterna


Jag börjar kanske bli tjatig - men som jag älskar vårt vinterväder just nu! Vitfluffig snö och precis lagom många minusgrader. Love it! Så här kunde det gott få vara fram till april. Har faktiskt funderat allvarligt på att investera i nya skidor, men inte riktigt kommit till skott ännu.

Nu är vi två dagar in i vårterminen och det har varit både roligt och smått utmattande att vara tillbaka efter lovet. Just nu är ju coronaläget här relativt lugnt, men det återstår att se hur resten av vårterminen kommer att se ut. När jag har planerat de kommande veckorna har jag precis som i höstas lagt upp en plan A, men varit väl medveten om att det kan bli något helt annat och att det kan gå snabbt. Det är bara att flyta med strömmen och hitta på lite vartefter! Har fått ett preliminärt kanske-löfte om att få starta Erasmusklubben om två veckor och det skulle ju vara kul efter att ha väntat sen början av läsåret... (Extra glad har jag blivit när fjolårsdeltagarna har kommit och frågat när vi ska börja igen - så kul att de är på hugget fast vi inte har några resor inom synhåll!)

På tal om Erasmus hade vi faktiskt vårt första planeringsmöte för det nya projektet idag! Att träffas via skärmar är ju inte riiiktigt samma sak som den ursprungligen planerade kick-offen i Polen, men det får duga! De flesta av våra partners i det nya projektet är samma som i det gamla projektet, men ett par nya eller halvnya ansikten har vi med oss i teamet. Ska bli riktigt roligt att börja på med projektet fastän det bara blir på hemmaplan nu till börja med! För tillfället är det bara vi och Ungern som har eleverna i skolan, och i princip överallt utom här är läget värre än någonsin, så det är bara att hoppas på att vaccindistributionen är snabbare än de nya mutationerna! Den här pandemin gör en ödmjuk, så är det. Och ganska tacksam över att bo i en glest befolkad avkrok. Men jag är också väldigt glad och tacksam över mina kontakter ut i andra hörn av världen, känns särskilt värdefullt i dessa tider!


 (Den första bilden är från dagens skog, den andra från mamma och pappas dörr i tisdags. Jag vet att den är mer än lovligt sned, men orkar faktiskt inte redigera och föra över bilden på nytt... Håller man bara huvudet lite ljuvt på sned så blir det bra!)

2 kommentarer:

Bosse Lidén sa...

Vinterbilden är ljuvlig. Jag kan tänka mig att få ha rejält med snö några veckor. Bara vägarna inte är isiga. Givetvis tycker jag du ska satsa på nya skidor. Med glädje minns jag när jag bodde i Umeå. Här på öjn ser jag inte mycket vitt.
Inte lätt att vara lärare i denna oroliga tid. Det är spännande att ha kontakter ute i världen.
Sköt om dig.
Kram, Bosse

Mia sa...

Hejsan Bosse! Ni bor på Gotland alltså? Ja, då kan jag tänka mig att det inte är så mycket vitt - men en vacker ö att bo på! Jag har släkt där, men har konstigt nog ändå inte varit där sedan 1999... dags för bättring kanske! (Men några skidor har det inte blivit ännu, för det var slut i sportaffären här i stan. Får se om jag har bättre lycka någon annanstans eller om jag får nöja mig med mina gamla ännu ett år!)