tisdag 19 januari 2021

Hejdå julen, hej vardagsköket

 Stopp stann städi!

Det går lite väl fort nu. Vi har varit tillbaka i skolan mindre än två veckor och det känns som att vi hunnit med uppskattningsvis två månader. Med den här takten kommer vi att ha sportlov nästa vecka, eller om ett halvår. Tiden verkar göra som den vill när dagarna är lite för fullmatade. Samtidigt är jag också öppen för att vi kan gå över till distansundervisning när som helst eller så inte alls. Det är bara att hålla i hatten och hänga med!

Idag blev det i alla fall julgransplundring här i stugan - förra året hade vi kvar en grön och frisk gran ända till 29 januari (!), vi bara plockade ner det rödaste och tomtigaste pyntet när det började kännas malplacerat. Det här året fick vi ge oss redan nu, för barrhavet var inte nådigt... Som det kanske märks är jag inte så mycket för nutidsgrejen med att ta in granen i november och slänga ut den på juldagen. Det beror väl till lika delar på att jag är en liten besserwisser som envisas med att julen egentligen är tiden från julafton till tjugondag Knut och att jag också är en långsam varelse överlag. Jag vill ju hinna njuta när vi väl fått till alla dekorationer! 

Att jag inte har någon brådska med att få ut julgranen har kanske också något att göra med att den brukar stå i ett hörn som ser utomordentligt trist ut största delen av året - hörnet är liksom gjort för att husera en gran och ser alltid lite sorgligt ut när det inte är säsong för en sådan. Men det här kanske blir året när vi äntligen tar tag i köksrenoveringen, så vi får se hur det ser ut i våra hörn nästa jul! 

I vilket fall som helst är jag barnsligt förtjust i att elda upp granen. Älskar att ha en öppen spis för sånt! Att säga hejdå till granen genom att bära ut den i ett soprum skulle kännas som ett fullständigt ovärdigt slut på julgranssäsongen, men att elda upp den känns som att avsluta med ett fyrverkeri. Love it! 

Inga kommentarer: