fredag 20 mars 2020

Friday!!


Puh! Jag och barnen pratade häromdagen om skillnaden mellan vardag och helg och om det alls skulle kännas någonstans nu när vi håller oss hemma mest hela tiden ändå. Efter bara tre dagars hemskola kan jag lugnt hävda att JA, vi känner definitivt skillnad! Så skönt med fredagskväll nu!! Har fortfarande ett par elever som jag borde kontakta för att kolla varför det inte kommit in några uppgifter från dem, men eftersom jag försöker att inte vara en monsterlärare får det faktiskt vänta till måndag. 

Eftersom jag i misstag råkade se ett femminutersreportage från ett sjukhus i norra Italien har jag lite svårt att klaga på intensiva jobbdagar - föredrar ändå helt klart (!!!) att sitta i mitt trivsamma hus tillsammans med min friska familj och kommunicera online med lika friska elever istället för att vara mitt i det kaoset - men vågar jag ändå säga att jag är lite trött nu? Jag tror att redan nästa vecka blir lugnare, när vi väl har landat och hittat strukturer. Även om det finns en miljon saker man skulle kunna testa för att göra innovativa, spännande distanslektioner så tror jag faktiskt att en tydlig struktur är det viktigaste att hitta just nu - både för mig själv och mina elever! När vi väl har det, då kan vi fortsätta från det och börja testa nya idéer. 

Fick en idé och bad mina Erasmusvänner skicka bilder från sina fönster - de jobbar ju också alla hemifrån - för att jag skulle kunna göra ett "we're all in this together" inlägg på skolans Erasmus-instagram. Jag passar på och lånar dem till bloggen också, så här kommer några hälsningar här från andra lärare som jobbar också hemifrån!


Så här ser det ut utanför Alexandras hem i Funchal, Madeira. Ser mulet ut där idag?


Desto klarare himmel över Julies bakgård i County Mayo, Irland!


Och för ett par dagar sedan var det minsann vackert i Funchal också, när João skickade den här bilden från sitt fönster.


I Polen har Monika passat på och beskurit buskarna i trädgården...


...och i Ungern har Péter tagit det här med självförsörjning på allvar!


Till sist avslutar vi med Fatmas spektakulära vy över Svarta havet, bergen och staden Trabzon.

We're all in this together. 

Inga kommentarer: