söndag 2 februari 2020

Januariutmaning


Nu är det februari, så det är kanske dags att kolla hur det gick med januariutmaningen?

Sådär helt okej, för jag nöja mig med att svara. Jag gick inte i mål, för redan i mitten av januari hade jag använt upp vilodagarna i rutsystemet, vilket ju inte riktigt bäddade för en smidig målspurt. Först tänkte jag helt enkelt att jag fortsätter med utmaningen så många dagar det behövs tills jag har slutfört den, men så småningom rann det ut i sanden eftersom jag ändå inte hade fixat den enligt plan. 

Det här kan ju låta ganska deppigt. Total failure, liksom! Men så känns det faktiskt inte, för utmaningen har fört med sig flera bra saker, även om den inte riktigt höll månaden ut. Framför allt blev den en spark i baken att få in en veckorutin som jag verkligen, verkligen behöver - ett pass styrka och ett pass smidighet plus så många promenader det går. Nu tror jag faktiskt jag har ett upplägg som kommer att hålla, så planen är att fortsätta så resten av terminen: pilates på tisdag kvällar och bodypump på väg hem från jobbet på torsdagar. Det var en kollega som tipsade mig om bodypumpen och jag har gett henne fortlöpande tillåtelse att kräva mig på en giltig förklaring på fredag om jag inte synts till på torsdag... Passar mig perfekt, för dels gillar jag bodypump, dels gillar jag att få träningen gjord innan jag hunnit komma hem och landa efter jobbet! Så småningom kommer min rygg att tacka mig, hoppas jag. Den har redan börjat bete sig lite bättre.

Något annat som utmaningen gav mig var också en klart lägre tröskel för att gå ut och gå en halvtimme, även om det skulle finnas annat som behöver göras. En halvtimme är faktiskt ett ganska billigt pris för att rensa huvudet och få igång kroppen! Nå, nu efter att jag släppte själva utmaningen så har jag lite släppt på det också, men i teorin skulle jag helst få in minst en halvtimme varje dag. I praktiken har vi lite för mycket familjelogistik för det, men sikta går ju! 

Nu ska jag fundera vidare på om jag ska leta fram någon ny utmaning, kanske ge den gamla en ny chans (31 dagar framåt när som helst funkar ju rimligtvis lika bra som januaris 31 dagar) eller helt enkelt satsa på att arbeta in min nya vardagsrutin. Men nu är jag i alla fall igång!

(Glowet på bilden är 98 % bodypump, 2 % bilbelysningen.)

Inga kommentarer: