torsdag 19 juli 2018

Värmebölja i Åbo, del 1


Att uppleva tropisk värme i Åbo - det var nåt nytt! Även om jag har bott sex (läs)år i Åbo har jag aldrig bott där över sommaren, och verkligen inte när temperaturerna stigit över 30 grader... Jag är liksom mer van med snöslask och vintermörker. I början av veckan var vi på minisemester i semestern och hängde lite i Åbo med våra Norrlandskusiner. De har varit på en imponerande roadtrip till både Helsingborg och Stockholm innan de kom över till Åbo där vi mötte dem och visade en av våra favoritstäder för dem innan de fortsatte upp till Jakobstad (och imorgon, vidare norrut hemåt). De kom med båten på tisdag morgon, men vi körde ner redan på måndag för att hinna vara där lite längre.

I värmen som slog emot oss när vi steg ur bilen fanns egentligen bara ett alternativ - bada! Vi bestämde oss för ett kvällsdopp på min gamla favorit, simstadion vid Samppalinna. Vi var inte de enda som kommit på den tanken, om vi säger så... Det var visserligen en trevlig kväll, men jag föredrar det där magiska i att simma utomhus i en uppvärmd bassäng i krispig och klar septemberluft, eller kanske som en försmak av sommaren en vacker dag i maj. (Ja, de har lång sommarsäsong!)


På tisdagen anlände de efterlängtade kusinerna och vi inledde dagen med frukost i vårt lilla hotellrum. Mysigt, men aningen svettigt och röjigt - vi insåg att vi snarast möjliga behövde hitta en skuggig lekpark! Det kändes inte klokt att gå ut - i Finland! - tidigt på förmiddagen och nästan golvas av värme. Det blev en annan gammal favorit, som också råkade vara närmast till vårt hotell. Jag har bott på två sidor av Puolalaparken och den är fortfarande en av mina favoritplatser i Åbo.


Efter lek i mesta möjliga skugga och lunch i luftkonditionerat köpcentrum skulle vi testa på nåt nytt som jag hade snubblat över när jag googlade på Åbotips. Så bra grej, se det här som ett tips! Åbos lokaltrafik har börjat med en vattenbuss ut till Runsala till priset av en vanlig bussbiljett. Det var kanske jag som var mest uppspelt vid tanken på att få turista lite från vattnet, men jag fick med mig Ylva och mina barn. (Familjefäderna körde bilarna ut till Runsala så vi skulle komma lite snabbare tillbaka och kusinerna behövde en tupplur i bilen.) Obs för den som tänkt ta mig på orden - notera gärna att det inte går att betala med kort, vilket vi aningen nervöst konstaterade efter en språngmarsch i hettan tillsammans med tre barn, med bara ett par minuters marginal... glad blev jag av att hitta en bortglömd sedel i mitt telefonfodral!


Väl framme vid Folkparken var det inte direkt svalare... det första Edvin gjorde var att leta upp skugga, även om den var i minsta laget. Tur att inte han heller är så bred! (Den här bilden... kan vara sommarens mest talande!)


En annan bra grej (som vi inte testade på riktigt) var att Åbo tydligen har börjat med citybikes! På stranden vid Runsala hade de en pop up-station som jag antar att är där så länge båten går... tänk vad mysigt att ta båten ut och sen cykla tillbaka in till stan!


Sen blev det en eftermiddag på stranden! Det var faktiskt mitt första dopp utanför en bassäng i år, så skönt... När vi var lagom möra fräschade vi upp oss lite och begav oss ut på stan för att hitta mat - onormalt sent för att vara två trötta barnfamiljer, men det var något med värmen som gjorde att det ändå kändes fullt rimligt... Vi trillade in på Pincho Nation, som vi verkligen gillade! "Det här är världens bästa restaurang, det är ju precis som ett tivoli", tyckte Edvin. Ja, lite så. Och god mat också. Blir alldeles hungrig när jag tänker på det. Perfekt sätt att avsluta en riktigt svettig, somrig, skön och avslappnad Åbodag!


(fortsättning följer)

Inga kommentarer: