söndag 8 juli 2018

Juli. Underbara månad!


Början av juli. Mitt i sommaren. Mitt i sommarlovet. Jordgubbarna mognar i landet och hela månaden är som en stor smällkaramell av sommarteatrar, glass, långväga vänner och släktingar, frukost utomhus och utflykter. Visst kan även det bli för mycket, men just nu känns det verkligen som att det här är den bästa årstid som någon överhuvudtaget kan tänka ut. Trots att jag har bränt etta (!?) låret i solen idag. Eller just för att jag hade chans att göra det.

Jag vet att jag skrev ett lite inlägg för ungefär ett år sedan som ungefär gick ut på att sommarlov är trevligt, men ändå mest samma gamla vardag. Det är ju sant i och för sig, men så mycket mindre rutinvardag i år än ifjol. Det kan bero på att barnen är ett år äldre (även om det också innebär att en viss nästan-fyraåring plötsligt fick bråttom med treårstrotset som han höll på att glömma bort). 

Det kan också ha något att göra med flytten som hägrar i höst. Det är en slags frustration som släppt nu när vi vågat språnget - samtidigt som jag trivs här bättre än någonsin. Smyga ut och äta frukost med katten och morgontidningen på den nya terrassen gör jag de flesta morgnar och jag älskar det. Det välstädade huset som plötsligt känns så luftigt och fräscht när vi måste se till att hålla det i visningsskick med ojämna mellanrum... ah, det får mig att må bra. Varför städar vi inte mer till vardags..? 

Ja, vi har det bra. Nästan varje dag händer det saker man kunde blogga om, men just därför hinner bloggen inte riktigt med. Kommer säkert en del retroaktiva guldkorn så småningom, men just nu trillar det in guldkorn mest hela tiden så det får bli vad det blir!

Inga kommentarer: