fredag 15 juli 2011

En söndag i juli (3.7)

En söndag i juli kan man ta en riktigt lat förmiddag i sitt tillfälliga hem - för det är ju faktiskt semester. Leka med megabloks, ligga på sängen och läsa en bok, småningom laga lite mat. Underbart att vila i en lägenhet där det inte hela tiden finns ungefär 14 dygns heltidsröjning som skaver på samvetet!

Efter vår lata, sköna semesterförmiddag tummade vi på våra principer om söndagsöppet och begav oss in till stan. Jag gillar städer. Jag gillar i synnerhet städer där jag får gå helt ensam på sommarrea i flera timmar medan man och barn är på egna äventyr. Ganska länge verkade rean ge skralt resultat (närmare bestämt två par strumpor åt Arvid). Men. I de tre sista affärerna för dagen rasslade det till. Tjitjing, så hade jag handlat 6-7 fina reaplagg till mig själv. Dessutom hade jag lämnat alla tveksamma kanske-fynd i butiken istället för att dra hem dem och aldrig använda dem. Mycket belåten med skörden.

Vi fortsatte vår city-söndag med Subwaymat i en lekpark. Vi vuxna gillade våra smörgåsar, barnen gillade lekparken. Och vi vuxna gillade att barnen gillade parken. Vi var ändå inte riktigt redo för att ta kväldi, så vi bestämde oss för en cykeltur - cyklarna hade ändå fått hänga med in till stan "ifall att". Det bästa vi kunde ha gjort! Vi cyklade på måfå och hamnade på ett promenadstråk vid vattnet. Kvällen var vacker och varm och av någon anledning associerade jag till Townsville i Australien som också har ett populärt promadstråk längs med vattnet... (och när man börjar associera till Australien, då har man bra sorts semester!) Lite glass, lite cykla i solen, lite titta på a på måsar och människor - sedan fick vi som de goda föräldrar vi är börja tänka på kvällsgröten. Definitivt en av de skönaste kvällarna hittills i sommar.


Och officiellt grattis till Jenny också, som klarade sin födelsedag fint trots att vi var ute på vift! Jag lovar, din present står (fortfarande!) i tryggt förvar här på bordet...

Inga kommentarer: