måndag 6 oktober 2008

Nybörjarsvenska

Två gånger kvar före tenten i svenskakursen... sitter som bäst och planerar morgondagens lektion. Så svårt att veta vad man ska prioritera när kursen är så hopplöst kort. 10 x 90 minuter för att lära folk svenska... puh! Det är en utmaning även om gruppen råkar vara väldigt intresserad och ambitiös. Nu har jag mest en känsla av att jag försökt klämma in så mycket i kursen att vi inte hunnit öva överhuvudtaget och ingen kommer att komma ihåg något alls. Ska försöka hålla mig och bara repetera nu resten av kursen... Men kom just på att vi inte talat om hur man böjer substantiv i bestämd form och de måste ju få lära sig ändå, stackarna..? Eller vill de hellre kunna det vi har gått igenom..?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eeeh, substantiv i bestämd form? Jösses, det vet inte ens jag vad är! Pssst, låt inte mina elever få veta! ;P /H

Mia sa...

Haha, men jag är ganska säker på att du iaf kan ANVÄNDA substantiv i bestämd form (hästEN, hundEN)... ;) Förresten kom jag på att vi visst har gått igenom det. Behöäver bara repetera lite. :)