söndag 16 december 2007

Decemberåbo

Jag som hade tänkt reseblogga från vår exotiska resa till det fjärran Åbo. Inte en enda gång har jag kommit mig för, först nu när vi lyckligen är tillbaka i Vasa igen. Men sammanfattningsvis har vi haft det bra. Livet har varit skönt att leva. Gradupresentation och handledning avklarades i rask takt inom ett dygn efter att vi kommit till Åbo, och sedan kunde vi ägna oss åt annat trevligt. Jag såg Pargas i dagsljus för första gången, umgicks med goda vänner, beskådade gammaldags julmarknad, kämpade mig fram i julträngseln i centrum, promenerade utefter ån och försökte studera lite i Arkens bibliotek. Arvid ägnade sig mest åt att flirta med vår tillfälliga kämppis.

Åbo är alltid roligt att återkomma till. Jag känner mig som hemma, men samtidigt ser jag staden lite annorlunda än när jag bodde där. Det händer så mycket där, hela tiden är det nåt som förändras. Ibland när jag går på stan får jag en lite overklig känsla, det är som om jag drömmer att jag är i Åbo: på det stora hela stämmer bilden, men vissa detaljer haltar (butiker som bytt plats, hus som rivits eller byggts, åns kanstenar som rätats till...) Lite sentimental blev jag den här åbotrippen, eftersom vissa kapitel avslutades. Jag lämnade in min arkennyckel, bara en sån sak... Men det är kanske inte så dramatiskt ändå, 2½ år efter att jag flyttat därifrån. Presentationen och handledningen var i princip det sista ärende jag har till litt.vet:s fysiska utrymmen (om jag nu inte doktorerar förstås - ha); gradun är inte inlämnad ännu på ett tag, men resten av kontakterna behöver jag inte dit för. Blev riktigt inspirerad att spurta med gradun förresten, fick bra, konstruktiv kritik som jag vill använda nu. Men jag kommer nog att vara mer morsa än studerande nu den här veckan... kan kanske klämma in någon skrivstund mellan varven.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Tyvärr har vi ingen kurshelg i Åbo i december. Den mäktiga domkyrkogranen var inte uppsatt ännu när jag var där i november. Det nya biblioteket hann jag ändå se!