måndag 10 april 2023

Första anhalten på väg till Turkiet


Ett verkligt lyxproblem det här läsåret är att jag inte hinner blogga om alla mina resor! Har mycket på hälft, men nu kör vi med den senaste resan och sen kanske jag kan gå bakåt och blogga om de andra i efterskott när (om!) jag hinner. Den som lever får se!

Jag hade faktiskt startat ett dygn tidigare än resten av min grupp, men bara så långt som till Helsingfors. Vi skulle nämligen flyga på en torsdag, men på onsdagen hade min klass (tillsammans med en annan klass) en inbokad dag med Konsttestarna på Kiasma i Helsingfors. Länge var jag i valet och kvalet om jag skulle åka med eller försöka hitta en ersättare, men jag bestämde mig till sist för att jag inte ville missa det. Det är alltid roligt att åka iväg och se sin klass i andra miljöer och situationer än den vanliga! 

Däremot tänkte jag inte åka hem på kvällen, sova en kort natt och sedan ta exakt samma tåg ner igen morgonen efter, så när det var dags för min klass att stiga på tåget vinkade jag adjö och lämnade över till mina två kollegor. Sedan tog jag mig en ledig kväll och en hotellövernattning innan jag strålade samman med mitt Turkietgäng följande dag! Det kändes rätt bra - förutom den lilla pausen blev det faktiskt så i slutändan att jag var på resande fot med elever tio dagar i sträck om vi räknar in utflykten till Kiasma, så lite egentid var inte helt fel... 


Kiasma var intressant, men jag har elever på alla mina bilder, så inga bildbevis... Däremot har jag insett att jag definitivt behöver guide när jag ska ge mig på modern konst! Har försökt med andra museer för modern konst och mest känt mig utmattad... mycket mer intressant med en guide som öppnar konsten för en! Dagen överlag var mer krävande än jag hade trott - alla uppförde sig exemplariskt, men någon mådde dåligt och någon tyckte att staden var lite väl överväldigande... vi vuxna behövde verkligen finnas till hands. Dagens mysigaste var när jag och några elever som hade fått nog av storstadsbruset använde den sista timmen före tåget till att hitta ett någorlunda lugnt hörn i Odebiblioteket där vi kunde spela Afrikas stjärna. Hjärta bibliotek!


Sen då? Sedan var jag ledig - för första gången på flera veckor, kändes det som. Jag tvingade mig till och med att ligga raklång på sängen en stund innan jag gick iväg ut på stan en sväng! På Akademen fyndade jag en bok som fick bli min reselektyr och på Stockmann Food Market fyndade jag en lugn miljö och en smarrig laxpasta. Kan rekommendera bäggedera!


Morgonen därpå behövde jag inte skynda mig nånstans, utan medan mitt resesällskap satt på tåget på väg ner mot Helsingfors hann jag både med långfrukost och en promenad i solen. Jag övernattade budgetvänligt på Hotell Arthur och kan rekommendera för den som vill bo billigt! Själva rummet var inget att skryta med, men good enough, och läget, priset och frukosten var utmärkt. Bekvämt gångavstånd till järnvägsstationen passade mig också fint. 

Och sedan var det bara att rulla iväg med min kappsäck och ta tåget ut till flygfältet där jag träffade resten av gänget. Äventyret kunde börja!


 

Inga kommentarer: